Hagenes får skryt etter lagtempoetappe i Paris-Nice: – Vår motorsykkel
Per Strand Hagenes og hans Visma-lag vant tirsdagens lagtempoetappe i sykkelrittet Paris-Nice. Det ga Matteo Jorgenson ledertrøya.
Sport: Bare seks sekunder bak amerikaneren følger lagets store stjerne Jonas Vingegaard på 2.-plass i sammendraget. Hagenes og de andre på laget får masse skryt for sine bidrag.
Fire ryttere hang med til de to siste kilometerne, før Jorgenson og Vingegaard stakk fra og krysset mållinjen sammen. Dermed tok de viktig tid på rivalene.
– Jeg er stolt av gutta. Vi utførte planen vi var enige om, og jeg er glad for at alle stilte helhjertet opp. Jeg tar det ikke for gitt at seks lagkamerater gjør det, sa Jorgenson ifølge cyclingnews.
Han sa at Visma har trent på tirsdagens lagtempoetappe siden treningsleiren i januar.
– Så handlet det om å få de fire siste opp den, og jeg er stolt av Bart (Lemmen) og Victor (Campenaerts) for at vi greide det. Så handlet det bare om å komme seg så raskt til mål som mulig.
Vingegaard var også fornøyd.
– I dag gjorde vi nesten den perfekte lagtempoetappe. Vi gjorde ingen feil. Alle var sterke og raske. Alle mine lagkamerater var utrolige i dag, sa dansken.
Hagenes kom til mål 3.05 minutter etter Jorgenson og Vingegaard, likt med Affini, etter at de gjorde sin jobb tidlig. Campenaerts og Lemmen tapte også sekunder på tampen. Alex Zingle var den første Visma-rytteren som måtte slippe.
Visma vant lagtempoetappen 14 sekunder foran Jayco Alula og 24 foran RB-Bora. Det norske Uno-X-laget endte på 16.-plass av de 22 lagene, slått med 1.19 minutt.
Johannes Kulset og Andreas Leknessund kom til mål sammen som lagets tetduo. Jonas Abrahamsen endte 1.37 minutt bak dem, Alexander Kristoff og Rasmus Tiller 1.50, Anders Skaarseth 1.57 og Amund Grøndahl Jansen 3.19.
– Vi ville bruke vår to motorsykler, Per (Hagenes) og Edo (Affini) som best vi kunne og la dem ta føringene før den bratte stigningen mot slutten, sa Jorgenson.
I Paris-Nice får ikke rytterne lagets tid målt på fjerde siste rytter, slik det er vanlig i lagtempoetapper, men tiden de selv bruker før de krysser mållinjen. Tour de France besluttet nylig å bruke denne regelen når rittet neste år innledes med en lagtempoetappe i Barcelona.
(©NTB)