Fra nyttår får strømkunder bedre rettigheter
Fra 1. januar 2025 får kundene bedre rettigheter ved klage på leveringskvalitet.
Strøm: Reguleringsmyndigheten for energi (RME) har sendt en anbefaling til Energidepartementet om endringer i leveringskvalitetsforskriften som styrker kundenes rettigheter ved klager på mangelfull leveringskvalitet. RME anbefaler også mindre justeringer i reguleringen av spenningskvalitet.
RME sendte forslagene på høring i juni, og etter å ha mottatt 15 høringsinnspill, har de justert anbefalingene før de ble sendt videre til Energidepartementet.
Seksjonssjef Torfinn Stulen Jonassen i RME sier at de foreslår skjerpede regler for hvordan nettselskapene skal håndtere saker der kunder er misfornøyde med spenningskvalitet, varsling av avbrudd, eller antall avbrudd kunden er utsatt for.
Strengere krav til spenningskvalitet
Selv om Europanormen for spenningskvalitet er blitt oppdatert, mener RME at det er uheldig å redusere kravene til spenningskvalitet i Norge.
Med økt bruk av sol- og vindkraft og ladestasjoner, utfordres spenningskvaliteten i kraftsystemet. RME anbefaler derfor at de strengere kravene som gjelder i Norge, forblir uendret.