Menu
Telia og to andre teleselskaper har fått klager for å utstede høye fakturagebyr. Nå skal Forbrukerrådet undersøke lovligheten av gebyrenes størrelser. Illustrasjonsfoto: Fredrik Hagen / NTB

Forbrukertilsynet ser på høye fakturagebyr fra teleselskap

Mange har klaget på høye fakturagebyr fra Telenor, Ice og Telia. Nå skal Forbrukertilsynet undersøke om størrelsen på gebyrene teleselskapene tar, er lovlige.

Av NTB | 11.09.2023 20:04:59

Kriminalitet og rettsvesen: De tre teleselskapene har tre uker på seg til å sende inn opplysninger til Forbrukertilsynet, skriver tilsynet i en pressemelding.

– Høye fakturagebyrer har blitt en praksis i mange bransjer. Vi undersøker nå i flere bransjer om denne praksisen er lovlig eller ikke, sier direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet.

Dersom dokumentasjonen avdekker lovbrudd, vil Forbrukertilsynet vurdere videre oppfølging av saken. Tilsynet kan blant annet bestemme at selskapenes praksis må opphøre og bøtelegge dem dersom praksisen ikke opphører innen en fastsatt frist. De kan også ilegge overtredelsesgebyr.

(©NTB)

Flere nyheter: