Menu
Skaperne bak spillet Minecraft er en av selskapene klagen fra forbrukerorganisasjonene rettes mot. Foto: Damian Dovarganes / AP / NTB

Forbrukerrådet klager inn flere spillselskaper – vil forby virtuell valuta i spill

Forbrukerrådet vil forby kjøp av juveler eller mynter som gir fordeler i spill og klager inn flere spillselskaper til EU-kommisjonen.

Av NTB | 12.09.2024 00:09:47

Fritid: Klagen fra Forbrukerrådet sendes sammen med 21 andre forbrukerorganisasjoner. Den rettes blant annet mot selskaper bak populære spill som Fortnite, Minecraft, Fifa og Clash of Clans.

– Med virtuell valuta har spillselskapene designet en egen økonomi hvor de bestemmer alle regler, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Dette gjøres blant annet ved å lage egne valutaer som kun kan brukes inne i et enkelt spill, ved at pengene man bruker, blir gjort om til mynter eller juveler.

– Selskapene kan selv forandre pris og verdi når som helst, og forbrukeren eier ikke det de kjøper, sier Iversen.

Klagen er basert på en rapport som blir publisert torsdag, og som viser at spillselskapene legger in mekanismer som får forbrukerne til å bruke mest mulig penger inne i spillet.

Iversen mener at når forbrukere bruker penger på denne måten, mister de forbrukerrettigheter.

Praksisen med virtuell valuta er spesielt problematisk i spill som er rettet mot yngre målgrupper, mener Iversen.

– Mange av de mest populære spillene inneholder kasino-lignende praksis, som spesielt er bekymringsfull når de rettes mot barn. Barn er mer sårbare enn voksne.

Forbrukerrådet mener det er problematisk fordi prisen ikke vises i kroner og øre og vil derfor forby selskapene å tjene penger på denne måten.

– Som regel er det umulig å få pengene tilbake om du angrer på kjøpet eller ikke er fornøyd med produktet. Selv om du har betalt for valutaen i kroner, og dermed gjennomfører et kjøp du blir belastet for, blir du fratatt helt alminnelige rettigheter, sier han.

(©NTB)