Menu
Mennenes 10 kilometer fra Val Müstair fikk gode seertall hos Viaplay. Her er Pål Golberg t.h. og Johannes Høsflot Klæbo etter 1. og 2.-plass. Foto: Terje Pedersen / NTB

Flere fulgte Tour de Ski og hoppuka i år enn i fjor

Flere seere så sendingene fra Tour de Ski og nyttårshoppet på årets første dag på TV 3 og Viaplay.

Av NTB | 02.01.2023 15:55:00

Kultur og underholdning: – Forrige uke var den klart sterkeste så langt for vintersporten på Viaplay, sier pressesjef for sport i Viaplay, Thomas Horni, til Kampanje.

I fjor fulgte 307.000 seere Tour de Ski i snitt. Da hadde skisendingene blitt sendt både på TV 3 og TV 2. I år sendes hele touren på Viaplays kanaler og etter to renn, sprint og 10 kilometer, kan Horni fortelle at mennenes 10 kilometer ble mer sett enn noen av fjorårets etapper.

– Høyeste i Tour de Ski så langt er herrenes 10 kilometer med 487.000 seere i snitt og peak på 544.000 seere, sier Horni.

Tallene er kun fra TV ettersom Viaplay ikke deler tall fra strømmetjenesten.

– Tour de Ski i fjor var høyeste snitt 430.000 på sprinten 1. nyttårsdag, sier Horni.

Også hoppukas to første renn har blitt sendt av TV 3 og Viaplay. Norske Halvor Egner Granerud har vunnet begge rennene og leder så langt.

Det mest sette rennet var nyttårshopprennet i Garmisch-Partenkirchen søndag. Rennet hadde et gjennomsnitt på 498.000 TV-seere, mens seertoppen ble nådd med 599.000. I fjor var de tilsvarende tallene 516.000 seere på det meste, og et gjennomsnitt på 467.000.

Det første rennet fra Oberstdorf, hadde et snitt på 269.000 seere. Denne sendingen hadde en topp på 349.000.

Hoppukas to siste renn vil bli sendt på TV 2. Også Discovery viser hoppuka på Eurosport eller via strømming.

(©NTB)

Flere nyheter: