Menu
Tiktok er ikke åpne nok om hvem som reklamerer på plattformen, mener EU-kommisjonen. Foto: Ashley Landis / AP / NTB

EU mener Tiktok bryter loven

EU-kommisjonen anklager Tiktok for brudd på unionens lov om digitale tjenester og manglende åpenhet om markedsføring.

Av NTB | 15.05.2025 15:14:07

Kultur og underholdning: – Tiktok gir ikke nødvendig informasjon om innholdet i markedsføringen, hvilke brukere reklamen retter seg mot, og hvem som har betalt for annonsene, sier EU-kommisjonen i en uttalelse torsdag.

EUs etterforskning viser at Tiktok ikke offentliggjør et arkiv over reklamene, ifølge kommisjonen. Dette trengs for å «avdekke svindelreklame, hybride trusselkampanjer, koordinerte informasjonsoperasjoner og falske reklamer, inkludert i valgkontekst», heter det i uttalelsen.

Tiktok er informert om funnene i etterforskningen og risikerer bøter på opptil 6 prosent av selskapets totale omsetning, ifølge kommisjonen.

– Åpenhet om nettreklamer – hvem som betaler og hvordan målgruppen velges ut – er livsviktig for å verne om offentlighetens interesser, sier visepresident Henna Virkkunen i EU-kommisjonen.

Tiktok har startet en gjennomgang.

– Vi støtter målene med reguleringen og forbedrer stadig våre åpenhetsverktøy, men vi er uenige i noen av kommisjonens tolkninger, sier en talsperson for selskapet.

– Vi vil fortsette å samarbeide med kommisjonen, slik vi har gjort gjennom hele prosessen, heter det videre.

Søkelyset ble rettet mot Tiktok-reklame i EU etter presidentvalget i Romania i fjor, der den prorussiske kandidat Calin Georgescu gikk seirende ut etter å ha drevet valgkamp primært på Tiktok.

Valgseieren ble senere annullert av landets forfatningsdomstol, og det ble gjennomført nyvalg i mai.

(©NTB)

Flere nyheter: