Menu
Håkan Hellström på konsert nummer to på Ullevi lørdag. Nå gjenstår den tredje 13. juni. Foto: Adam Ihse / TT / NTB

Én konsert igjen for Håkan Hellström – etter rekord og hyllest for 25-årsfeiringen

Håkan Hellström slo sin egen publikumsrekord med feiringen av sitt 25-årsjubileum som soloartist med tre konserter i juni.

Av NTB | 10.06.2025 10:29:06

Kultur og underholdning: Den tredje og siste går av stabelen 13. juni, hvor ellers enn på Ullevi i Göteborg – der Hellström allerede i 2014 danket ut Bruce Springsteens publikumsrekord.

Han slo seg selv da han i 2022 hadde det største publikummet på arenaen noensinne. Nå har han slått den rekorden også – gjennom å selge 73.162 solgte billetter til en av konsertene, takket være en ny sceneløsning.

Mange norske Hellström-fans har nok også sikret seg billetter. Noen måtte også droppe konsertene, vitner Finn-annonser om.

Han tok de første musikalske skrittene i indieband som Honey is Cool og Broder Daniel før han i 2000 fikk gjennombruddet som soloartist med «Känn ingen sorg för mig Göteborg». Mange elsket Hellströms skjøre og gebrekkelige stemme, andre ble provosert og mente han ikke kunne synge.

– Det er fryktelig urettferdig, for så dårlig er det ikke. Det meste er faktisk bedre enn de fleste upersonlige schlagersangere som ikke uttrykker en dritt, sa Hellström til sitt forsvar i 2007.

Nettstedet ble lagt ned året etter, etter at Hellström selv ba om det og forklarte hvordan dette hadde påvirket ham, fortalte Krig i 2022 til SVT.

Kritikken bet heller ikke på hengivne fans, som syntes låtene var innenfor rammen for kunstnerisk frihet, der Hellströms tekster om utenforskap, bittersøte festkvelder og eksistensiell søken lot seg inspirere av The Smiths, Bob Dylan og andre gitarhelter med underdogperspektiv.

På 2010-tallet fikk Hellströms melankolske romantikk feste i den svenske folkesjelen for alvor, med prisregn og utsolgte arenakonserten. Han styrte konsekvent unna Sveriges MGP-uttak, men stilte flere ganger opp i folkelige «Allsång på Skansen».

Etter noen år med roligere tempo, kom Håkan Hellström tilbake etter pandemien og gjorde flere Ullevi-konserter – og uventede samarbeid med yngre artister. Som Göteborg-rapperen Josef Slunge i fjor og nylig med afrobeatduoen Biji og remiksen «Bring it on, bring it all».

– Popmusikk handler om å ville være noen annen. Jeg foretrekker drømmer og løgner fremfor å stå i en oppbrettet jævla Bruce Springsteen-skjorte og synge om at jeg har jobbet et sted.

Konsertene 6. og 7. juni førte til at flere svenske anmeldere ble som nyforelsket, 25 år etter Hellströms gjennombrudd, ifølge nyhetsbyrået TT.

«Som en skoleavslutning og studentfest, et bryllup og en begravelse, en dåp og en skilsmisse, alt dette fanger musikken, på én gang og hele tiden» skrev Aftonbladet, mens Svenska Dagbladet kalte det «kaosenergi».

– Jeg har fundert på å ikke gi ut skiver, spille og slikt. Det har jeg gjort mange ganger, helt siden starten. Man er under lupen hele tiden og bedømmes for alt man gjør. Det vris og vendes på, og det liker jeg ikke. Det har fått meg til å tenke på om jeg ikke bare skal gjøre det for meg selv i stedet.

Det som får ham til å fortsette, er publikum som han ser når han spiller. Blikkene, følelsene deres. De siste dagene har han fått solid påfyll – noe han ifølge Instagram «aldri kommer til å glemme».

– Ord strekker ikke til.

Håkan Hellström, i dag 51 år gammel, er blitt hatet og hyllet, og har gått fra indiepop til å bli en «legacy»-artist som ikke er bundet av sjangre.

Haterne gned seg i hendene da en Hellström-fan kalt Christian Krig rundt 2004 laget økenavnet «Håkan Helstöld» – med et nettsted viet likhetene mellom Hellströms tekster og forbilder som Morrissey og Cornelis Vreeswijk.

Men Hellström oppdaterte sitt lydbilde for hver skive. Han har også byttet klesstil ofte – og mest kjent er sjømannsantrekket knyttet til hjembyen Göteborg og den svenske visetradisjonen.

Håkan Hellströms karriere har vært mer preget av forandring enn av krav på ekthet, noe han i 2010 kommenterte slik overfor Café:

Da han fremførte «Det kommer aldrig va över för mig», ble han nærmest overdøvet av publikum. Men det kunne vært over for lenge siden, ifølge et klipp fra 2023-dokumentaren «Simsalabim – Rekordkonserten med Håkan på Ullevi». Det delte han på Instagram samme dag som første konsert:

(©NTB)

Flere nyheter: