Én av ti samtaler til Hjelpetelefonen handlet om selvmord
Flere tok kontakt med Hjelpetelefonen i sommer sammenlignet med resten av året. Én av ti samtaler handlet om selvmord.
samfunn: – I juli mottok vi hele 27.757 henvendelser på Hjelpetelefonen og chat. Dette er en økning på 9,7 prosent sammenlignet med juli i fjor. Det viser tydelig at behovet for noen å snakke med, er stort, sier daglig leder for Mental Helses svartjenester Alexander Austad Aas.
Flere av samtalene enn tidligere i år har også handlet om ensomhet, ifølge Mental Helse.
– Å snakke med noen om det som oppleves vanskelig kan ha en viktig forebyggende effekt for den enkelte. Vi vet at samtaler med oss redder liv, ikke bare om sommeren, men gjennom hele året, forteller Austad Aas.
Mental Helses svartjenester besvarte 54 prosent av henvendelsene i juli. Den økte pågangen i sommer, er en del av en generell tendens interesseorganisasjonen har sett siden våren.
– Mange av dem vi har snakket med, har uttrykt takknemlighet for tjenesten og sagt at samtalen med oss har vært til hjelp. Samtidig er det trist at vi ikke har ressurser til å være der for enda flere, spesielt i en tid der mange kjenner på behovet for støtte og noen å snakke med, sier den daglige lederen.
Mental Helse
Mental Helse tilbyr en telefontjeneste og en nettjeneste for alle som trenger noen å snakke med. Hjelpetelefonen er en telefontjeneste, og Sidetmedord.no er en chattjeneste drevet av Hjelpetelefonen. På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere gjennom ulike forum eller med ansatte veiledere via en meldingstjeneste.
Informasjon:
- Telefonnummer: 116 123
- Du snakker med: Fast ansatte / medmennesker
- Målgruppe: Alle målgrupper
- Åpningstid: Døgnåpen
(©NTB)