Elin Tvedt i båt-kamp: Krever at Ølen og Utbjoa får tilbake hurtigbåten
Elin Tvedt kjemper for at Ølen og Utbjoa skal få tilbake hurtigbåten, som forsvant 1. juli. Nedleggelsen har rammet pendlere og studenter hardt, med lengre reisevei og mer krevende hverdager.
Hurtigbåt: – Bortfallet av hurtigbåtanløp berører studenter og arbeidstakere, og flere står nå overfor en mye mer krevende reisevei.
Slik lyder budskapet fra TV-personlighet og bygdeaktivist Elin Tvedt, som engasjerer seg i kampen for å få hurtigbåtanløpene til Ølen og Utbjoa tilbake.
Siden 1. juli har ikke hurtigbåten gått innom Ølen og Utbjoa, noe som har skapt store utfordringer for mange i lokalsamfunnet.
Studenter og pendlere hardest rammet
I en e-post til Radio Haugaland beskriver Tvedt hvordan nedleggelsen har påvirket alt fra videregående-elever til oljearbeidere. Hun lister opp flere konkrete eksempler.
To studenter ved Lundeneset videregående skole, Ludvig Thalmann fra Fitjar og Mathias Holtermann fra Sunde, har fått en vesentlig lenger og mer tidkrevende reisevei mellom skole og hjem.
Arbeidstakere som Marianne Wee fra Bjoa, som tidligere tok hurtigbåten daglig til Leirvik, må nå kjøre bil i over en time hver vei, noe som tar mye tid og energi. En annen, Arnfinn Vølstad fra Bjoa, må nå jobbe skift og bo på Leirvik i skiftperiodene, som en direkte konsekvens av at båten ikke lenger går.
Også pendlere til Bergen og Nordsjøen er berørt. Ole Talberg fra Bjoa tok tidligere båten til Flesland når han skulle på jobb, men må nå ta bilen. Det har ført til en senere ankomst og trøbbel med parkering i Bergen. For dem som pendler til Nordsjøen, er situasjonen ifølge Tvedt uavklart.
Fritidsreisende i trøbbel
Nedleggelsen har også konsekvenser for fritidsreisende. Herman Helgesen, som bor i Bergen og har familie i Ølen, reiste regelmessig med hurtigbåten, men har nå fått det mye vanskeligere. For 66 år gamle Hilde Orten, som har hytte på Utbjoa, har reisen blitt nesten umulig ettersom hun ikke kjører bil.
Tvedt påpeker også at den økte bilkjøringen skaper negative miljøkonsekvenser og sliter på veiene.
Rogaland fylkeskommune er grunnen
Bakgrunnen for nedleggelsen er at Rogaland fylkeskommune har kuttet sitt økonomiske bidrag for anløp i Vindafjord, tilsvarende 1,6 millioner kroner. Ifølge Tvedt er det uklart om de samfunnsøkonomiske konsekvensene er utredet, da politikerne gir motstridende informasjon.
Hurtigbåtsaken har skapt stort engasjement, og en stor markering ble holdt på kaien i Ølen 29. juni, hvor politikere fra både Rogaland og Vestland fylke var til stede. Underskriftskampanjer i begge fylker har ført til at fylkestingene må ta saken opp til ny vurdering.
I Vestland har fylkesutvalget fått oppgaven, men ifølge Tvedt var ikke saken på dagsorden forrige uke. Fylkesordføreren ønsker å vente til Rogaland fylkesting har behandlet saken sent i september.