LIVESENTER
Menu
Kollektivfeltet på E18 er stengt for elbiler. Vedtaket er svært omdiskutert. Ifølge en ny rapport koster det også samfunnet milliarder av kroner. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Elbilforbudet i kollektivfeltet på E18 slaktes i ny rapport

Kostnader på 2 milliarder kroner årlig, lengre køer og mer trafikk på småveier er resultatet av elbilforbudet i kollektivfeltet på E18, slår en rapport fast.

Av NTB | 05.05.2025 13:34:19

Politikk: Trafikken har riktignok gått ned med omtrent 5 prosent på E18, men uten at det har redusert ferdselen inn til Oslo. Bilistene finner heller veien til hovedstaden gjennom lokalveier i Asker og Bærum.

– Kollektivfeltet står tomt store deler av dagen, mens køene har blitt lengre og mer uforutsigbare. Tiltaket skulle redusere biltrafikken inn til Oslo, men har i stedet gjort situasjonen verre for pendlere vestfra, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), i en pressemelding.

– Flere kjører på omveier eller velger andre tidspunkt, uten at den totale belastningen har gått ned, sier Solberg Thorsen.

Bærumsordfører Lisbeth Hammer Krogh (H) mener kostnadene er slående.

– To milliarder er et oppsiktsvekkende høyt tall, i et samfunnsøkonomisk perspektiv, sier hun til Budstikka.

Til NTB forteller Solberg Thorsen i OFV at de samfunnsmessige kostnadene beregnes ved å regne sammen blant annet tapt arbeidstid og tapt fritid.

– Elbilforbudet i kollektivfeltene ble innført 6. mai 2024. Tiltaket har i hovedsak virket etter hensikten med bedre fremkommelighet og hastighet for busstrafikken, og mindre biltrafikk til Oslo sentrum i rushtimene, skrev Nygård i et brev til Asker-ordfører Lene Conradi (H).

Den konklusjonen deler ikke OFV-direktøren.

– Bussene kommer stort sett fram som før, men vi har ledig kapasitet i kollektivfeltet store deler av dagen. Samtidig står bilistene i lengre og mer uforutsigbare køer.

Solberg Thorsen mener det ikke er nok, han vil at det skal testes ut langs hele strekningen.

– Erfaringer fra andre steder viser at samkjøringsfelt kan fungere godt, men bare hvis mange nok reiser sammen. Vi mener derfor at samkjøring med minst to personer bør testes på hele strekningen vest for Oslo, ikke bare mellom Holmen og Sandvika.

Han krever fortgang i prosessen.

– Nå haster det med smartere løsninger som virkelig utnytter kapasiteten og gjør hverdagen bedre for både pendlere og næringstrafikk.

NTB har bedt samferdselsministeren om svar i saken, men han har foreløpig ikke kommet med en kommentar.

OFV har bestilt rapporten fra Vista Analyse. Den slår fast at elbilgrepet har gitt dårligere trafikkflyt, en vanskeligere situasjon for pendlere fra vest og en eksplosjon i samfunnskostnadene.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sa for halvannen uke siden at det ikke var aktuelt med full gjenåpning av kollektivfeltet på E18 inn mot Oslo.

Regjeringen har foreslått å innføre et eget tungtrafikkfelt mellom Asker og Holmen, samt å åpne for et eget samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer fra Holmen til Sandvika.

(©NTB)

Flere nyheter: