Elbilene kjører 160 kilometer lenger enn i 2020
På fire år har rekkevidden til bilene i NAF og Motors store elbiltester økt kraftig.
Trafikk: – I snitt har elbilnyhetene 160 kilometer lengre rekkevidde enn da vi startet med testene vinteren 2020, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I 2020 var gjennomsnittlig rekkevidde blant testbilene 373 kilometer. I vintertesten 2024 er snittallet 530 kilometer.
– Det store hoppet skjedde i 2022. Da passerte gjennomsnittlig rekkevidde blant testbilene 500 kilometer, sier Sødal. – I tillegg har bilene blitt større, og det er få småbiler igjen blant elbilnyhetene. De siste årene har det blitt lansert flere og flere mellomklasse og familiebiler blant elbilene, fortsetter han.
Blir biler med 800 kilometer rekkevidde
Utviklingen har gått raskt når det gjelder rekkevidde, ladehastighet og bredden i utvalget av elbiler. I 2020 var det flest mindre biler som Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf og BMW i3. I vintertesten som går av stabelen 31. januar og 1. februar, er det en rekke romslige familiebiler med god rekkevidde og lading. Og den klassiske stasjonsvogna er tilbake. Tre av testbilene er stasjonsvogner.
– Selv om gjennomsnittlig rekkevidde ikke har økt like raskt de siste årene, forventer vi at elbilene vil få stadig bedre egenskaper, både på rekkevidde og lading. Teknologien går fremover og signalene er at det kommer biler med både 800 og 900 kilometer rekkevidde. Og i vintertesten har vi en potensiell rekkeviddekonge, nemlig Lucid Air som på papiret skal kunne kjøre 881 kilometer, sier Nils Sødal.
Svarer til elbilistenes forventninger
I NAFs ferske elbilmonitor svarer 3 av 10 som eier elbil i dag at rekkevidden på elbilen må være mellom 400 og 500 kilometer for å dekke deres behov i hverdagen sommerstid, mens elbilistene trekker fra 100 kilometer som nødvendig vinterrekkevidde. 34 prosent av elbilistene oppgir at nødvendig rekkevidde må ligge mellom 300 og 399 kilometer om vinteren.
– Det er i dette sjiktet mange elbiler ligger i dag, og det viser at dagens biler tilfredsstiller behovet til elbilistene, mener Sødal.
Blant de som ikke eier en elbil i dag er usikkerheten større på hvor mye rekkevidde elbilen må ha for å dekke deres hverdagsbehov.