LIVESENTER
Menu
Cupkampen mellom Egersund og Lyn må spilles om igjen etter at Egersund fikk medhold i sin anke. Her fra en 1.-divisjonskamp mellom lagene i august. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Egersunds anke tatt til følge – cupkampen mot Lyn skal spilles på nytt

NM-kampen i fotball mellom Egersund og Lyn må spilles på nytt. Egersund fikk medhold i sin anke mot doms- og sanksjonsutvalgets avgjørelse.

Av NTB | 08.10.2025 18:22:57

Sport: Det har ankeutvalget besluttet i en enstemmig avgjørelse lagt ut på fotballforbundets nettsted. Utvalget finner det overveiende sannsynlig at dommerens grove feil ved praktisering av regelverket påvirket kamputfallet.

Lyn vant 1-0 på bortebane i 3.-rundekampen 24. september, men vinnermålet i det 73. minutt ble scoret da en klarering traff dommer Tore Hansen og spratt til målscorer Even Bydal.

Egersund leverte protest fordi dommeren ikke stoppet spillet da han ble truffet av ballen, slik spilleregel 9.1 sier at han skal gjøre, men protesten ble avvist 3. oktober.

Doms- og sanksjonsutvalget konkluderte med at dommeren hadde rett i sin oppfatning av at ballbanen i liten grad ble endret da ballen traff ham, og at utfallet ville blitt det samme uten berøringen.

Ankeutvalget skriver i sin begrunnelse at det er vanskelig å følge doms- og sanksjonsutvalgets vurderinger av at «Lyn ikke fikk noe fordel av at ballen berørte dommeren» og at «denne feilen ikke skiller seg fra andre dommerfeil, slik som eksempelvis manglende idømt straffespark eller en stygg takling».

Utvalget skriver at feilen skiller seg fra andre dommerfeil ved at den ikke faller innenfor dommerens skjønnsutøvelse, men består i feil forståelse eller praktisering av gjeldende regler.

Samlet sett finner ankeutvalget det «overveiende sannsynlig» at dommerens feilpraktisering av regelverket påvirket kamputfallet.

Dermed skal det bestemmes en ny dato for kampen.

Vinneren møter Aalesund i åttedelsfinale i mars.

Egersunds sportssjef Kenneth Andersen sa først til NTB at klubben ikke ville anke, men samme dag ble det besluttet at man likevel ville levere en anke. Den er nå behandlet.

Ankeutvalget finner også at om ballen i tråd med reglene hadde vært regnet som «ute av spill» etter at den berørte dommeren, ville ikke Lyn ha tatt ledelsen med bare 17 minutter igjen av ordinær tid.

(©NTB)