Drukningsulykken i Lofoten: Redningsselskapet fulgte ikke vanlige rutiner
Redningsselskapet fulgte ikke vanlige rutiner under redningsaksjonen i Nappstraumen i Nordland der en redningsmann mistet livet, skriver avisa Sunnhordland.
Ulykker og naturkatastrofer: Redningsselskapet hadde ikke direkte talekommunikasjon med dykkeren, men kommuniserte med liner, har politiadvokat Rita Hermansen Dahl tidligere uttalt til lokalavisa.
Forskriften for dykkere tilsier at det skal være direktekommunikasjon med dykkeren, og det er krav om kablet kommunikasjonsutstyr.
Dersom utstyret ikke fungerer, skal dykket avbrytes med mindre det må fortsette for å redde liv, ifølge regelverket.
I tråd med forskriftene er direkte talekommunikasjon standard og Redningsselskapets praksis ved alle typer dykk, sier maritim direktør Gorm Hilgaard i Redningsselskapet til avisa.
Line-signal blir brukt som et ekstra sikkerhetstiltak.
Det var en elleve år gammel svensk jente og overstyrmann Adrian Willyson Brask (36) i Redningsselskapet som døde i ulykken i Nappstraumen i Lofoten 26. september. Brask deltok i redningsaksjonen og mistet livet under dykking etter den da savnede jenta.
Jenta var om bord i en turistfiskebåt sammen med sin familie og en lokal guide da båten kantret. Seks av de sju om bord ble reddet.
– En ting som vi ønsker svar på, er om det oppsto problemer med kommunikasjonsutstyret der og da, eller om Redningsselskapet var kjent med problemene på forhånd. I tilfelle det siste så har man jo drevet i strid med lovverket, sier politiadvokaten.
– Detaljene fra den aktuelle hendelsen inngår nå i politiet og Havarikommisjonen sitt arbeid, og i vår egen gjennomgang. Av hensyn til disse prosessene ønsker vi ikke å gå inn i operative valg som ble gjort under selve oppdraget, sier Hilgaard.
(©NTB)