Bypakke Haugesund/Karmøy blir dyrere – disse prosjektene bygges først
Kostnadsrammen for Bypakke Haugesund/Karmøy har økt til 4,9 milliarder kroner. Nå er det klart hvilke vei- og byprosjekter som prioriteres tidlig i perioden.
Bypakken: Bypakken for Haugesund og fastlands-Karmøy har blitt betydelig dyrere siden Stortinget vedtok ordningen i 2023. Den opprinnelige rammen på 4,3 milliarder kroner er nå økt til 4,9 milliarder kroner i nytt handlingsprogram.
Bompenger utgjør hoveddelen av finansieringen, og innkrevingen starter til våren 2026. Samtidig avsluttes Haugalandspakken.
Blant de største prosjektene som prioriteres tidlig, er ny Risøy-forbindelse i Haugesund og Eikjevegen til Kolnes i Karmøy. Risøy-prosjektet har alene en kostnadsramme på nær én milliard kroner, mens Eikjevegen er det største enkeltprosjektet i Karmøy kommune.
I tillegg inngår flere gang- og sykkeltiltak, blant annet i Vormedalsvegen, Salhusvegen sør og Håvåsryggen. Minst halvparten av midlene i bypakken skal gå til gange, sykkel og kollektivtiltak.
Politikerne i styringsgruppen har uttrykt bekymring for varslede kostnadsøkninger og understreker at prosjektene må gjennomgås med tanke på kostnadsreduksjoner og nøkterne løsninger.
Bypakken er planlagt å vare i 15 år.








