Menu
Olesia hjelper sønnen Anton som får fjernundervisning i Mykolaiv sør i Ukraina, nær fronten mot den russiskokkuperte delen av landet. 44 prosent av alle ukrainske skolebarn kan ikke lenger fysisk gå på skolen. Foto: Artem Rybakov / Redd Barna / NTB

Bomberom og fjernundervisning er hverdagen for ukrainske skolebarn

Minst 300 ukrainske skoler er ødelagt i russiske angrep, og nesten halvparten av alle barn i landet må nå nøye seg med fjernundervisning, viser ny rapport.

Av NTB | 27.08.2024 05:05:20

Utdanning: To av tre barn som lever i områder nær fronten ukrainske og russiske styrker, går ikke lenger fysisk på skole, ifølge rapporten «I want a peaceful sky» fra Redd Barna.

– Ukrainske barn har mistet så altfor mange timer av barndommen sin i bomberom, konstaterer generalsekretær Henriette Westhrin.

I de seks regionene som ligger langs fronten mot de russiskokkuperte områdene eller nær grensa til Russland er skolene stengt på grunn av fare for angrep.

– Å angripe bygninger som brukes til undervisning er både en krigsforbrytelse og et brudd på barns rett til utdanning. Skoler er barns arenaer for å skape seg en fremtid, også i krig, sier Westhrin.

Dette til tross for kreative løsninger som å etablere klasserom i bomberom og på T-banestasjoner.

Bare skoler med tilfluktsrom som er store nok til å huse alle elever og ansatte, får lov av myndighetene til å holde åpent.

Mangel på trygge lokaler er hovedårsak til at ukrainske skolebarn mister skolegang, men mangel på elektronisk utstyr, dårlig internett og stadige strømbrudd gjør ofte også fjernundervisning vanskelig.

En av fire lærere forteller også at de kombinerer lærerjobben med humanitært arbeid, noe som også går utover undervisningen.

De gjenværende lærerne forsøker å gi barna fjernundervisning, uansett om de befinner seg i nærområdet eller lever på flukt sammen med foreldre i andre land.

FN anslår at 1,5 millioner ukrainske barn står i fare for å få psykiske problemer, inkludert posttraumatisk stresslidelse, depresjon og angst, på grunn av krigen i landet.

– Barn i hele Ukraina opplever økte nivåer av stress og frykt. Særlig barna som bor nær frontlinjene opplever alvorlig stress på grunn av faren for beskytning, bombardement og okkupasjon, ser Westhrin.

– Å få gå på skole er svært viktig for deres mentale helse. Der møter de vennene sine og kan uttrykke hvordan de har det. Det gir dem en form for normalitet i en ellers kaotisk hverdag, sier hun.

Redd Barna har intervjuet 1500 skoleelever, lærer og omsorgspersoner og dokumenterer hvilke dramatiske følger krigen har på ukrainske barns utdanning og psykiske helse.

1,9 millioner barn, 44 prosent av alle ukrainske skolebarn, må nå nøye seg med fjernundervisning, ifølge myndighetene.

– Fordi vi vet hvor viktig utdanning er for barn som lever i krig og konflikt, er en av de viktigste oppgavene Redd Barna har i Ukraina å bygge og renovere tilfluktsrom på skolene, slik at så mange barn som mulig får tilgang til fysisk skolegang, sier Westhrin.

En av ti ukrainske lærere, over 43.000 har flyktet som følge av krigen. Flere lærere Redd Barna har intervjuet forteller at lønn, økt arbeidsmengde og psykologisk stress får mange til å slutte.

Over 60 prosent av barna sier imidlertid at krigen har fått dem til å miste lysten på læring.