LIVESENTER
Menu
Norges Automobilforening (Naf) syns regjeringens momsøkning for elbiler kom for brått på. Dessuten reagerer den på at regjeringen også vil øke engangsavgiften for fossildrevne personbiler. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Bilbransjen, Naf og MDG mener kutt i elbilstøtte går for fort

Regjeringen vil fase ut momstiltak for elbil fra januar og fjerne hele fritaket i 2027. Bilbransjen, MDG og Naf mener kuttene i elbilfordelene går altfor raskt.

Av NTB | 15.10.2025 11:23:41

Natur og miljø: – Jeg er dypt bekymret over at kuttene i elbilfordelene går altfor raskt. Stortinget har vedtatt at nybilsalget fra 2025 bare skal være nullutslippsbiler. Spesielt i distriktene trengs det tiltak som gjør det mulig å gå over til elbil. Derfor blir det så feil når regjeringen går inn for dette kraftige kuttet, skriver transportpolitisk talsperson og stortingsrepresentant Oda Indgaard (MDG) i en epost til NTB.

I statsbudsjett for 2026 foreslår regjeringen å redusere beløpsgrensen i merverdiavgiftsfritaket for elbiler fra 500.000 til 300.000 kroner. Det varsles videre at fritaket fjernes helt fra 2027, heter det i pressemeldingen onsdag.

Med en elbilandel på 95 prosent i år mener regjeringen at målet om å kun selge nullutslippsbiler, i praksis er nådd.

– Det er stikk i strid med vårt tydelige budskap om at avgiftsendringer bør varsles i god tid før de trer i kraft, sier direktør Harald J. Andersen i Bilimportørenes Landsforening.

– I praksis vil det være en enorm avgiftsøkning som skjer på litt over ett år. Dette er ikke bra for klimaet, ikke bra for forbrukere og ikke bra for alle som jobber i bransjen, sier administrerende direktør Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

I finanstalen onsdag sa finansminister Jens Stoltenberg (Ap) at støtten til elbil har blitt en generell støtte til å støtte bil, og at tiden er moden for å fase ut fordelene.

– De 20 prosentene med høyest inntekt, kjøpte i fjor ti ganger så mange elbiler som de 20 prosentene med lavest inntekt. Det betyr at støtten i hovedsak går til dem som har mest fra før, sa Stoltenberg, og eksemplifiserte hvorfor det er behov for endringen:

– En stor elsykkel med plass til barn har i dag høyere merverdiavgift enn en vanlig elbil med plass til hele familien.

– Samtidig som regjeringen vil skrote momsfordelen på elbil, fortsetter de å skru opp avgiftene som treffer bensin- og dieselbilistene, er reaksjonen.

Bransjen har allerede varslet at tiltakene i statsbudsjettet ikke bare kan øke prisen på nye biler, det kan også bety dyrere bruktbiler.

– Det er dårlig nytt også for den største bilkjøper-gruppen, nemlig bruktbilkjøperne. En så stor momsendring nå bommer totalt både på miljø og på fordeling, sier Ingunn Handagard, pressesjef i Naf.

– Hvis dette blir stående, blir det betydelig dyrere både å kjøpe nye biler og å kjøre dagens biler. Det er en dobbel smell forbrukerne. Det er fremdeles sju av ti som ikke kjører en elbil. Disse får nå dyrere drivstoff samtidig som elbilene blir betydelig dyrere når dieselbilen skal skiftes ut, sier hun.

Også Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu har gjort det klart at endringen er for stor, og kommer for brått.

Bilbransjen opplyser til NTB at den forventet at avgiftsjusteringen skulle skje med virkning fra 1. april eller 1. juli neste år. At avgiftsøkningen trer i kraft allerede fra 1. januar, kommer svært overraskende på en samlet bransje:

Også Norges Automobilforening (Naf) syns regjeringens grep kom for brått på. Dessuten reagerer den på at regjeringen også vil øke engangsavgiften for fossildrevne personbiler. Hensikten er at insentivene til å kjøpe nullutslippsbiler ivaretas selv om subsidiene reduseres.

(©NTB)

Flere nyheter: