Bertheussen-utstilling åpnet i Arendal: – Som å vinne en gullbillett
Laila Bertheussen reflekterte over sin egen posisjon som kunstner da hun åpnet utstillingen «PUBLIC ENEMY» under Arendalsuka.
Kriminalitet og rettsvesen: – Vi vet jo alle sammen at det å få lov å stille ut her og nå er som å vinne en gullbillett. Eller det å stille meg ut, alt etter som hvordan man ser på det. Så hvem som vant en gullbillett er litt uklart, sa Laila Bertheussen under åpningen.
På den omdiskuterte utstillingen viser Bertheussen fram en rekke bilder og effekter som hun har laget både før og etter den mye omtalte rettssaken mot henne.
Bertheussen ble i 2021 dømt til ett år og åtte måneders fengsel for åtte tilfeller av trusler mot sin daværende samboer, justisminister Tor Mikkel Wara (Frp) og andre i hans omgangskrets. Hun har sonet straffen.
Paneldeltakerne sa flere ganger at de selv følte seg som del av hele kunstprosjektet.
Utstillingen og hele prosjektet er iscenesatt i tett samarbeid med kunstner Morten Traavik, som er kurator og medarrangør.
Han er kjent for en rekke mer eller mindre kontroversielle kunstprosjekter som også har pirket borti hvordan det norske kunstfeltet ser på seg selv.
– Vi vet alle at denne gullbilletten ikke ene og alene skyldes mitt geniale kunstneriske talent og kreativitet, men at den kanskje mer enn noe skyldes alle de kreative narrativene om meg som lever der ute. Tusen takk for drahjelpen, dere kan alle skape en kunstner any time, sa hun i åpningstalen.
– Så vil kvelden og tiden vise om jeg har vært heldigere med kuratoren enn jeg var med advokat, la hun til til latter fra salen.
Lokalet i Arendal sentrum var fylt til randen av spente mennesker, som ikke visste helt hva som skulle skje. Utstillingen vises fram i Arendal sentrum i samarbeid med Agder Kunstsenter.
Morten Traavik ønsket velkommen med følgende budskap:
– Så lurer dere selvfølgelig alle på: hvor er elefanten. Og det kan være at elefanten dukker opp. Det kan være at det blir julaften i dag. Men vi prøver alle sammen å være sammen i det uforutsigbare øyeblikket der vi tar sats sammen, og ikke vet hva som skal skje, sa han.
Men også handlenett som hun har laget senere.
Hun viser også fram slips som angivelig stammer fra eksmannen Tor Mikkel Wara, samt en sølvsprayet bensinkanne med referanser til straffesaken, hvor bensinfylte flasker var ett av bevisene.
Bertheussen følte seg høsten 2019 truet av at mennesker bak oppsetningen hadde filmet fasaden på huset i Vækerøveien. Hun skrev et leserinnlegg i VG 1. desember hvor hun kritiserte oppsetningen for en «grov invasjon av hennes privatliv».
6. desember startet politiet etterforskning etter at noen hadde tagget ordet «rasisit» på husveggen, risset et hakekors inn i bilen og skrevet «rasist» på den.
Utover vinteren 2020 skjedde det flere hendelser knyttet til bilen og huset, og politiet etterforsket hendelsene med stort alvor. Wara var landets justisminister, og det ble satt inn forsterket vakthold ved huset. Også Waras statsrådskollega, beredskapsminister Ingvil Smines Tybring-Gjedde (Frp), og hennes mann, stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde (Frp), mottok trusler.
Etter hvert ble mistankene snudd mot Bertheussen selv, og 14. mars ble hun selv siktet for å stå bak.
Bertheussen har hele tiden hevdet seg uskyldig.
Utstillingen ble åpnet med en panelsamtale med flere kunstpersonligheter, hvor kunstens grenser, Bertheussens fortid som straffedømt og etikken i det hele ble diskutert.
Bertheussen åpner selv for refleksjoner om sin egen rolle.
Da panelsamtalen startet, var ikke Bertheussen til stede, men fulgte stort sett med fra et tilstøtende rom. Det var usikkert om hun ville delta selv.
På utstillingen viser Bertheussen blant annet fram selvsydde handlenett som hun også brukte for å sende budskap under rettssaken.
Bertheussen-saken oppsto også i kjølvannet av et annet kunstprosjekt, nemlig teaterstykket «Ways of Seeing.
(©NTB)