Ber dagligvaregigantene droppe priskrig på juleøl
Alkovettorganisasjonen Av-og-til har sendt brev til Rema 1000, Kiwi, Oda og Coop med en klar oppfordring: Dropp priskrig på alkohol i jula.
Fritid: – Mange hjem har ikke godt av at det hamstres øl før jul. Vi forstår godt at kjedene ønsker å tiltrekke seg kunder. Men alkohol er ikke marsipan og pepperkaker, sier generalsekretær Ragnhild Kaski i Av-og-til til Nettavisen.
I fjor ble prisene på juleøl satt ned med 10 kroner mange steder, og i flere butikker kostet en boks Ringnes juleøl mindre enn en halvliter Imsdal.
I år ønsker Av-og-til å komme dagligvaregigantene i forkjøpet. Onsdag ettermiddag sendte de derfor ut brevet med et krystallklart budskap.
– Når vi allerede drikker mer enn vanlig i jula, er det en dårlig idé å fylle på med mer, ikke minst for de 90.000 barna som vokser opp med en mamma eller pappa som drikker for mye, sier Kaski.
I brevet understreker organisasjonen at all forskning er tydelig på at pris har svært mye å si for hvor mye alkohol som kjøpes og drikkes.
Ingen av dagligvarekjedene vil overfor avisen svare ja eller nei på om de planlegger priskrig på alkohol i år. De viser alle til at de ikke kan kommentere fremtidige priser av konkurransehensyn.
Flere av kjedene opplyser imidlertid at de har kuttet prisene på alkoholfritt øl.
(©NTB)








