Åtte av ti får medhold i klager på flyreiser i Transportklagenemnda
Transportklagenemnda får stadig flere klager på flyreiser. De gir åtte av ti medhold.
Økonomi og næringsliv: Andelen klagere som har fått medhold, har gått fra 31 til 82 prosent på drøyt fem år, skriver NRK.
– Flyselskapene har ikke respekt for kundene sine, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
Flyklagenemnda er tredje instans i klageprosessen. Først skal saken til flyselskapet. Hvis de avslår klagen, kan den sendes til Forbrukerrådet og til Transportklagenemnda.
– Dette er enkle saker som flyselskapene kunne ha håndtert selv med kundeservice, men i stedet skyver de hele ansvaret over på oss, sier Blyverket.
650 saker har fått medhold eller delvis medhold i nemnda i år. SAS får flest klager, etterfulgt av Norwegian og Widerøe. SAS mener de løser de fleste sakene selv.
– Alle som har krav på tilbakebetaling fra SAS, skal få det. Så vi er ikke enige i kritikken, sier pressekontakt Tonje Sund til kanalen.
(©NTB)