Menu
De siste ukene har en elektrisk brøytebil vært en del av den ordinære vegdriften på rv. 7 over Hardangervidda, som er den lengste og mest krevende fjellovergangen i Sør-Norge. Bilen har prestert utmerket under alle typer vinterforhold. Foto: Espen Braata, Scania

Åpner for el-brøyting i større skala etter testing på Hardangervidda

En elektrisk brøytebil har vist seg effektiv på riksveg 7 over Hardangervidda. Nå vurderer Statens vegvesen større satsing på el-brøyting.

Av Egil M Solberg | 02.04.2025 09:56:57

Brøyting: De siste ukene har en elektrisk brøytebil vært en del av den ordinære vinterdriften på Hardangervidda, en av Norges mest krevende fjelloverganger.

Bilen har utført alle nødvendige operasjoner, inkludert brøyting, salting, strøing og kolonnekjøring.

– Den teknologiske utviklingen går raskt, og det er allerede mulig å erstatte diesel med nullutslippsløsninger i deler av driften, sier divisjonsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen.

Norge er først i verden med å teste elektrisk brøyting på fjelloverganger. Erfaringene vekker interesse internasjonalt, særlig i Alpene.

Brøytebilen, en Scania 45 R, er utstyrt for full vinterdrift og har blitt testet under alle værforhold. Ladeutfordringer har vært en faktor, men en mobil ladecontainer har sørget for nødvendig strømforsyning.

Erfaringene fra Hardangervidda vil nå analyseres for videre satsing. Statens vegvesen ser på muligheter for å innføre elektriske kjøretøy i flere driftskontrakter som en del av arbeidet med å redusere CO2-utslippene.

Flere nyheter: