«Alle» utsettes for nettsvindel – Telenor advarer før shoppinghøytiden
Internett florerer av falske epostadresser og nettsider som prøver å stjele bankinformasjonen din. Telenor advarer om falske tilbud før Black Friday og julen.
Økonomi og næringsliv: – Det er viktig at vi alle er årvåkne, særlig med tanke på lenker i meldinger eller tilbud som er for gode til å være sanne, sier Telenor Norge-direktør Birgitte Engebretsen.
Angrepene kommer som oftest via kjente svindelsider, nyopprettede nettsider eller gjennom forsøk på «phishing». Phishing – også kalt nettfisking – er en betegnelse på digital fisking etter sensitiv informasjon.
Med falske eposter eller andre meldingstjenester forsøker de kriminelle å stjele personlig informasjon som BankID, brukernavn og passord.
Men ifølge Telenor-direktør Birgitte Engebretsen er det langt flere.
– Daglig stopper vi svært mange forsøk på ulovlige aktiviteter rettet mot nordmenn. Vi blir alle, enten vi merker det eller ikke, utsatt for små og store forsøk på digital kriminalitet hver eneste dag, sier hun.
Ifølge Engebretsen stoppet selskapet hun leder 510 millioner forsøk på digital kriminalitet bare i løpet juli, august og september.
– Det opprettes enormt mange nettsider hver eneste dag. Svært mange av disse er laget for å stjele informasjon eller å svindle, sier Engebretsen
Engebretsen sier at november og desember er høysesong for denne typen svindel – både med phishingforsøk knyttet til netthandel og falske hentemeldinger i forbindelse med Black Friday og julehandelen.
Det er ofte eldre aldersgrupper som blir spesielt advart mot nettsvindel, men i Telenors undersøkelse sier fire av ti i aldersgruppen 18 til 29 år at de selv, eller noen de kjenner, har blitt offer for digital kriminalitet. Det er ikke overraskende, mener Engebretsen.
– Denne aldersgruppen består av folk som er svært fortrolige med digitale verktøy. De er mer tilgjengelig på nett og er dermed også mer utsatt for angrep, sier hun.
Spørreundersøkelsen er gjennomført av YouGov for Telenor i månedsskifte august og september. Undersøkelsen har 1014 respondenter fra hele landet, ifølge Telenor.
Norges største digitale tjenesteleverandør har nylig gjennomført en spørreundersøkelse blant sine kunder. I den svarer én av fire at de selv, eller noen de kjenner, har blitt offer for digital kriminalitet de siste tolv månedene.
En undersøkelse fra nettbetalingsselskapet Klarna i 2022 viser at 300.000 nordmenn har blitt svindlet via en falsk nettbutikk.
(©NTB)