Menu
Sparebank 1 SR-Bank sier at det er særlig mye svindel om sommeren og advarer kunder mot å gi ut opplysninger om BankID, personnummer og passord. Foto: Erik Johansen / NTB

Bank advarer om ekstra mye svindel i sommer

Pass på dersom Johanna, Kirsten og Yngve ringer deg. Det kan være et svindelforsøk, advarer Sparebank 1 SR-Bank.

Av NTB | 26.08.2024 16:34:59

Økonomi og næringsliv: Banken er tydelig at bankkunder aldri må oppgi BankID til noen. Det er ikke noe bankens ansatte spør om, og det samme gjelder passord og personnummer.

– Svindlerne utgir seg for å ringe fra SR-Bank og er såpass konkrete at svindler sier at de «er ansatt på kontoret på Domkirkeplassen», sier fagleder Marit Sola i Sparebank 1 SR-Bank i en pressemelding.

Bankens hovedkontor er i Stavanger.

Svindel-eksperten sier at navn som Kirsten Vik og Johanna Larsen går igjen, hvorav førstnevnte har lokal dialekt og sistnevnte pratet trøndersk. I tillegg er det mange som er satt over til en Yngve Rolstad fra Økokrim som også har lokal dialekt.

– Dette viser at svindlerne blir stadig mer komplekse og dyktige. De tilpasser seg rett og slett det lokale markedet og fremstår dessverre svært troverdige for våre kunder, sier Sola.

Særlig eldre i alderen 76 til 79 år er rammet av disse svindelforsøkene.

Svindlingen i sommer gjelder særlig kortsvindel. Fra januar til ut juli har det vært 4243 svindelsaker, mot 2951 i fjor. Det er en økning på 40 prosent. Sola sier at de har merket økningen gjennom hele året, men at juli viser et rekordhøyt antall kortreklamasjoner.

(©NTB)

Flere nyheter: