Menu
Mange av Ecall-meldingene som kommer inn til landets 110-sentraler, er falske. Så mange at de ønsker å overføre ansvaret til noen andre. DBS foreslår at AMK-sentralene kan overta. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

110-sentralene vil slutte å ta imot Ecall-meldinger – nesten alle er falske alarmer

Nesten alle Ecall-anrop – 96 prosent – er falske alarmer. 110-sentralene mener de stjeler for mye av deres kapasitet og vil gi ansvaret til noen andre.

Av NTB | 02.08.2024 08:33:08

Politikk: Ecall er et system som skal sørge for at nødetatene varsles automatisk dersom en bil havner i en ulykke.

– De fleste anropene tar det kort tid å avgjøre at ikke er reelle nødanrop, men det er så mange av dem at selv om hvert anrop bare tar et minutt, så bruker vi mye kapasitet på å besvare dem, sier daglig leder Øyvind Arntzen i Øst 110-sentral til digi.no.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) foreslår i en rapport at sykehusenes AMK-sentraler skal motta Ecall-meldinger i fremtiden, etter at en innleid tjenesteleverandør har silt ut falske og unødvendige anrop.

Siden 2018 har Ecall vært obligatorisk i alle nye biler. Meldingsmengden har økt jevnt og trutt i takt med innføringen. Mer enn 70 prosent av alle Ecall-meldingene 110-sentralene må håndtere, skyldes at bilførerne tror de kan få vanlig veihjelp når de trykker på Ecall-knappen.

– Dersom vi ikke får kontakt med sjåføren, så må vi jo sende en utrykningsbil for å sjekke. 46 av de rundt 2300 Ecall-anropene som kom inn til Øst 110-sentral i fjor, førte til utrykning, sier Arntzen.

I hele Norge førte feilaktige Ecall-anrop til 96 unødige Ecall-utrykninger og sju avbrutte utrykninger i 2023.

(©NTB)

Flere nyheter: