Menu
Høyere priser og trang økonomi gjør at Norgesgruppen – landets største dagligvareaktør – tjener stadig mer på sine egne billigmerker som selges i kjedens butikker. Foto: Heiko Junge / NTB

Egne billigmerker god butikk for Norgesgruppen

Norgesgruppens datterselskap Unil økte omsetningen med 1,8 milliarder kroner i fjor. Unil leverer billige merkevarer som First Price og Eldorado.

Av NTB | 31.07.2024 02:32:58

Økonomi og næringsliv: Å selge egne merkevarer (EMV) har for norske dagligvareaktører vært svært god butikk de siste årene, skriver Nationen.

I 2023 omsatte Unil for 11,6 milliarder kroner, en økning på 1,8 milliarder fra året før. Overskuddet før skatt endte på 111 millioner kroner. Selskapet har de siste årene økt omsetningen med en halv milliard hvert eneste år, skriver avisen.

Unil omsetter merker som First Price, Eldorado, Fauna og Jacobs Utvalgte, som blir solgt i Norgesgruppens kjeder som Kiwi, Meny, Spar, Joker og Nærbutikken.

– Økningen skyldes i hovedsak forbrukerdreining mot billigere varer kombinert med høyere priser på grunn av inflasjon, skriver selskapet i årsberetningen.

(©NTB)

Flere nyheter: