Menu
Tobias Sten (20) vant i juni plateselskapet Universals talentjakt på den neste, norskspråklige countrystjernen, og er nå klar for å finne sin vei. Foto: Universal Music / Handout / NTB

Kunsten å skape en countrystjerne

«Vår nye countrystjerne», erklærte plateselskapet Universal om nykommeren Tobias Sten. Men hvor lurt er det egentlig å vinne en talentkonkurranse i musikk?

Av NTB | 15.07.2024 10:13:05

Kultur og underholdning: – Det er ganske spesielt. Da jeg hørte om auditionen, tenkte jeg «er dette en spøk?», sier Tobias Sten til NTB.

For noen uker siden ble han plukket ut som storselskapets potensielt neste norskspråklige countrystjerne – som skal surfe på den nye countrybølgen. Auditions ble holdt utenfor Oslo, i blant annet Elverum – dit Sten dro fra Limpi-skolen på Lillehammer.

– Det er mye å tenke på, sier 20-åringen om seieren og legger til:

– Men egentlig var det akkurat det jeg har drømt om: En gammeldags audition i amerikansk talentspeidingsstil.

Samtidig uttrykker Skjeklesæther en grunnleggende skepsis til at musikk skal avgjøres i konkurranser, sier han til NTB:

– Virkelige talenter kan dukke opp slik, bare se på Ida Jenshus, sier han og sikter til at hun vant NRKs talentreality i 2007, for så å følge opp med tre Spellemann i countryklassen for sine første tre plater

– Men det er lett å bli stemplet, og andre ender ofte opp med forbløffende korte karrierer. Jeg tror at folk som har talent, uttrykksbehov og gjennomføringsevne vil komme seg fram uansett.

– Country er litt ekstra vanskelig der, siden det er en sjanger der ærlighet og ekthet er særs viktig. Risikoen er også at du må bruke mye tid til å forklare at du er mer enn bare en talentjaktvinner, sier Skjeklesæther.

Da Tobias Sten ble kåret som vinner, sa plateselskapet at han «imponerte med sin sterke låtskriverteft, formidlingsevne og ambisjoner», og trakk fram hans genuine forankring i sjangeren – der han startet sitt eget countryband allerede på ungdomsskolen.

– Jeg liker å kalle meg en country/folkartist med moderne preg. Se på Jason Isbell, som er min store helt: Er det country? Er det folk? Americana? Men det er rock’n’roll også. Et bredt spekter er bare bra.

Han sier han fant seg selv veldig i countrymusikken, som han kaller «en genial måte å uttrykke seg på, for å vise hvem du er».

– Det er også stor aksept for at det er nakent og ærlig – i motsetning til en del andre sjangre, der det soniske og produksjonen ofte teller mer.

– Jeg likte det egentlig ikke, men etter noen timer falt det i smak, sier Tobias Sten, som i retur spilte musikk av yngre countryartister for faren. På Universal Music-auditionen på Elverum valgte han å fremføre Zach Bryan-låten «Something in the Orange» – oversatt til dialekt. For det var en ny, norskspråklig artist som storselskapet ønsket seg.

– Det ble tatt godt imot, sier Tobias Sten, som vant og dermed fikk gi ut sin første singel «Lev, ikkje overlev» på tampen av juni.

I forkant av talentjakten sa Marie Komissar, ansvarlig for norskrepertoaret hos Universal, til NTB at man spesielt var på jakt etter unge artister i singer/songwriter-tradisjonen:

– Det er særlig dette som er stort på det amerikanske markedet for tiden, og som vi ser kanskje mangler i større grad fra norske artister. En tendens rundt i Europa er at lokalspråklige sjangre står sterkt. Tekst blir viktigere på morsmålet og man kommer nærere publikum.

Tobias Sten flyttet etter eksamen i juni til Oslo, der han skal jobbe med mer ny musikk, men først skal han gjennom en virkelig ildprøve: 26. juli entrer «Norges nye countrystjerne» scenen på Nordens største countryfestival i Seljord – for å vise seg fram for kjernepublikummet.

Americanaeksperten Tom Skjeklesæther gir ham rett i at det er lange tradisjoner i countrysjangeren for talentkonkurranser og auditions. Carter-familien og Jimmy Rodgers ble oppdaget slik allerede på 1920-tallet i USA.

Musikkveteranen som både anmelder, skriver om musikk og har stått bak festivaler, synes ikke det er «særlig troverdighetsskapende» å vinne en musikkonkurranse.

Tobias Sten er klar over at merkelappen lett kan hefte, men bekymrer seg ikke.

Countrytilhørigheten fant han som guttunge hjemme på Stord på biltur sammen med faren, som spilte voksencountry for ham.

– Når du synger på et annet språk enn morsmålet ditt, tar du på deg en maske. Jeg trodde først ikke dialekten min kom til å gå. Men da jeg skrev min første norske låt, «Heim te ståvo», var det som jeg tenkte «hvorfor har jeg ikke gjort dette før», så ærlig føltes det.

(©NTB)

Flere nyheter: