Punktering på Max Verstappen i Østerrike – George Russell stakk av med seieren
Max Verstappen kjempet med Lando Norris om seieren mot slutten av Formel-1-løpet i Østerrike, men etter et sammenstøt mellom dem sikret George Russell seieren.
Sport: Med bare sju runder igjen gikk det galt for både Verstappen og Norris, da begge fikk bilen skadd i et sammenstøt. Norris måtte til slutt bryte løpet, mens Verstappen måtte i depot etter å ha punktert.
Det åpnet døren for Mercedes-fører George Russell, som enkelt kunne kjøre forbi kamphanene foran seg og sikre VM-seier foran Oscar Piastri i McLaren. Ferrari-fører Carlos Sainz sikret tredjeplassen i løpet.
– Utrolig. Det var en tøff kamp der ute. Laget mitt gjorde en fantastisk jobb. Man må være der på slutten for å dra nytte av situasjonen, og det gjorde vi, sa Russell til arrangøren.
Verstappen endte som nummer fem. Han fikk i tillegg ti sekunders tidsstraff og dermed skylden for sammenstøtet med Norris.
I et intervju med motorsport.com er også Norris klar på at Verstappen var den skyldige parten.
– Jeg respekterer Max veldig, men det er perioder hvor han drar det litt for langt. Jeg er skuffet. Han ødelegger løpet mitt, ødelegger bilen min, sa Norris.
– Et par ganger var han veldig sen og kunne så vidt stoppe bilen. Han prøvde seg på utsiden, og det var litt overraskende at vi traff hverandre med bakhjulene. Det var veldig merkelig. Det er alltid vanskelig å kommentere umiddelbart på slike ting, men for meg virket det som en litt rar manøver, sa Verstappen til Viaplay.
Red Bull-føreren pekte på andre grunner til at det ikke endte med seier i Østerrike.
– Det er ikke mitt største problem. Strategisk sett var det ikke det beste løpet, og depotstoppene var veldig, veldig dårlige i dag, så det er noe vi må forbedre.
Nederlenderen så ut til å sikre seg beste rundetid mot slutten av løpet, da han overtok bestetiden fra nettopp Norris, men veteranen Fernando Alonso tok bestetiden på sin sisterunde.
Red Bull-føreren startet godt og fikk et forsprang på åtte sekunder ned til Norris på 2.-plass da begge gikk inn i depot samtidig etter 51 runder. Problemer med bytte av venstre bakhjul gjorde at Norris kom ut bare to sekunder bak Verstappen.
En frustrert Verstappen gjorde en dårlig sving like etterpå, og Norris fikk muligheten til å åpne bakvingen og forsøke å ta seg forbi Verstappen.
Etter et par feilslåtte forsøk, klarte Norris å ta seg forbi på runde 59, men mistet såpass mye fart at Verstappen kjapt tok tilbake ledelsen.
Duellen fortsatte helt til sammenstøtet på 64. runde tok begge ut av tetkampen.
I tillegg til depotstoppet etter første runde, måtte Leclerc inn på ny etter bare 17 runder.
Etter seieren på hjemmebane i Monaco for en måned siden, har det meste gått på tverke for monegaskeren.
I Canadas Grand Prix fikk han motortrøbbel og måtte bryte løpet, og i fredagens sprintkvalifisering i Østerrike var han for sen med å starte tredje kvalifiseringsrunde.
I Østerrike måtte Leclerc til slutt ta til takke med en skuffende 11.-plass. Dermed tapte han viktige poeng i VM-sammendraget.
Etter løpet ble Verstappen spurt om å beskrive situasjonen der det gikk galt for både ham og Norris.
Verstappen hadde sikret seg beste startposisjon på Red Bulls hjemmebane i Østerrike, og nederlenderen kom seg kjapt ut av startsporene.
VM-løpet i Østerrike ble nok en nedtur for Charles Leclerc, som måtte inn i depot allerede på 2. runde. Ferrari-føreren klarte aldri å hente seg ordentlig inn og var langt unna teten. Han fikk frontvingen ødelagt etter et sammenstøt med Piastri i starten.
(©NTB)