2 av 10 frykter ladekø på fjellet
I dag avsluttes vinterferien, og i en undersøkelse for Tryg Forsikring svarer 2 av 10 bilister under 40 år at de frykter ladekø på fjellet.
Trafikk: – Selv om det er vårlig i lavlandet er det fremdeles minusgrader i fjellet. Mange vil sikre seg strøm nok til hjemturen i dag så noe kø må en trolig påregne, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg.
Etter at vinterferien ble avsluttet for den ene halvdelen av landet sist søndag, avsluttes den i dag for resten av landet.
– Vi forventer en god del trafikk fra hytteområdene og skidestinasjonene i høyfjellet og ned til lavlandet i spesielt Vestland og Innlandet i dag, men vi opplever at rekkeviddeangst og frykt for ladekø er mindre nå enn i tilsvarende undersøkelser for få år siden.
– I alderssegmentet 40+ er det 10 prosent som nå svarer at de frykter ladekø i fjellet, mot 20 prosent tidligere. Flere har biler med større batterier og har bedre kontroll på rekkevidde. Det er også bedre muligheter for hurtiglading, men vi forventer likevel også i år å måtte yte veihjelp til kunder som har feilberegnet og gått tom for strøm på vei hjem, sier han.
I hele fjor bisto Tryg med veihjelp til kunder som hadde tomt kjørebatteri eller startbatteri i elbil 1670 ganger, altså over 4 ganger i snitt hver eneste dag.
Elbil-tips for hjemturen:
Forvarm batteriet før du starter hurtiglading. Et varmt batteri tar imot høyere effekt og gjør ladingen raskere hvis elbilen har denne funksjonen.
Hvis du lader bilen fram til avreise, og forvarmer kupeen ved hjelp av strøm fra ladeboksen, øker du rekkevidden betydelig på en kald dag.
Lad når du kan, ikke bare når du må. Det kan oppstå situasjoner langs veien der det er fint å ha nok energi til å holde varmen i mange timer.
Sjekk om du har veihjelp. Det er kjekt å ha vinterstid.
Selv om det er innført krav om kortbetaling på nye hurtigladere, trenger du stort sett fremdeles app eller ladebrikke for å betale for hurtiglading. Sjekk at du har registrert et gyldig betalingskort. Da slipper du unødig bry på ladestasjonen.
Kilde: Norsk elbilforening