Menu
Lokalradio blir nå et sterkere annonsemedium. Illustrasjon fra Freepic

En ny verden for lokalradio

Lokalradioene får nå et nytt verktøy som øker verdien av radioreklame betydelig.

Av Egil M Solberg | 11.11.2023 13:10:09

Medier: Radio og spesielt lokalradio har en høy verdi i forhold til å gjøre kjent tilbudene i markedet. Når mange hører et budskap, vil det alltid være noen som tar interesse for det aktuelle tilbudet.

Enda viktigere er imidlertid det som kalles varemerkebygging. Den gang produktet eller tjenesten skulle være aktuell, er det vesentlig større sannsynlighet for at dette fører til et kjøp.

Mye av det samme kan man si om digital reklame, men det er ingen som søker etter et produkt eller et firmanavn dersom de ikke først har hørt om det. Lokalradio vil derfor i betydelig grad kunne forsterke digital reklame, samtidig som den gir egenverdi.

På den samme måten må vi i lokalradio være til stedet på digitale medier. Dette er avgjørende for å bygge vårt varemerke og kjennskapen til vårt radiotilbud. Det er derfor Radio Haugaland har satset på plattformer som Aktuelt Haugalandet på Facebook.

Sporing digitalt – nytt verktøy

Med digital reklame får man mye data for analyse og man kan kjøpe annonser per klikk og visninger. Det blir vanskeligere på radio, men det er her det nye verktøyet kommer inn.

I et samarbeid med utviklere i Nederland og meningsmålinger fra InFact har A-Media AS, Radio Haugaland fått utviklet et verktøy som viser hvor mange det var som hørte på akkurat det tidspunktet når en radioannonse ble kjørt.

Rapportene oppdateres fortløpende og viser antall og demografi (alder og kjønn) for spottene.

To vesentlige forbedringer

For det første har man nå tall og data for analyse. Det betyr at man kan finne ut av hvilke tilbud og annonsebudskap som fungerer best.

For det andre betyr dette at annonsører på lokalradio kan kjøpe annonser etter et ønsket antall faktiske eksponeringer.

Ny måte å kjøpe radioannonser

Fremover vil man på Radio Haugaland kunne kjøpe et antall faktiske eksponeringer til fastpris.

Videre kan en inngå langsiktige avtaler med spot-garanti. Gjennom dagen varierer antallet lyttere. Når antallet er høyt kan flere eksponeringer enn ventet bli brukt opp og kampanjen blir avsluttet tidligere enn ventet. Med spot-garanti legges det til et antall spotter for å fylle ut den avtalte annonseperioden, uten tilleggskostnader.

På denne måten er annonsører på Radio Haugaland sikret at de får minimum det de betaler for, men vanligvis en god del mer. Etter kampanjen blir det laget en kampanjerapport digitalt.

For mer informasjon, ta kontakt med vår Markedsavdeling:

Markedskonsulent Jørn Hansen – Tlf: 95557725

Markedskonsulent Henning Wichmann – Tlf: 91740659

Flere nyheter: