Menu
Posten Bring har klart å tilpasse seg nye markeder. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Posten Bring forbedret resultatet og økte omsetningen

Posten Bring har hittil i år et driftsresultat på 501 millioner kroner, 80 millioner mer enn på samme tid i fjor. Pakker fra netthandel bidrar sterkt.

Av NTB | 03.11.2023 13:03:01

Økonomi og næringsliv: Men det er ennå usikre tider, understreker konsernsjef Tone Wille.

– Per tredje kvartal er våre markeder fortsatt preget av uro, kostnadsvekst og økt konkurranse, sier hun i en pressemelding.

Konsernets omsetning i årets tredje kvartal ble 5748 millioner kroner, en økning på 193 millioner kroner sammenlignet med samme tid i 2022. Justert driftsresultat i tredje kvartal ble 273 millioner kroner, mer enn dobbelt så mye som tredje kvartal i fjor: En økning på 139 millioner.

Justert driftsresultat hittil i år ble 501 millioner kroner, en økning på 80 millioner mot samme periode i 2022. Wille sier at tross usikre tider, har Posten Bring klart å tilpasse seg nye markeder og viser til større pakkevekst enn sammenlignbare virksomheter i ni kvartaler.

– Det kan illustreres med at vi de siste tolv månedene har hatt en vekst i pakker fra netthandelen på 8,5 prosent sammenlignet med fjoråret, og økningen er større enn sammenlignbare virksomheter, sier hun.

– 91,1 prosent av adressert post var fremme innen tre dager. Dette var godt over konsesjonskravet på 85 prosent, heter det i kvartalsrapporten.

Det er imidlertid mindre å legge i postkassene: Adressert post faller med 11,9 prosent, og uadressert post falt med 5,3 prosent, målt som tolv måneders trend.

Omsetningen for Posten Bring i årets tre første kvartaler var på 17.671 millioner kroner, en økning på 664 millioner sammenlignet med samme periode i fjor.

Ifølge konsernet er kundenes lojalitet litt ned, men ennå høy.

(©NTB)

Flere nyheter: