Det svenske fotballforbundet stanser 20 år gammel sponsoravtale grunnet Russland-kobling
Det svenske fotballforbundet (SvFF) har stanset sponsorkampanjer som er knyttet til matgiganten Mondelez, som har Marabou som merkevare.
Krig og konflikter: Årsaken er selskapets beslutning om å fortsette driften i Russland.
Markeds- og salgssjef i SvFF, Helena Taube Rehnmark, sier i en epost til Dagens Nyheter at de er i dialog med Mondelez Sverige og at de stopper kampanjene i påvente av hva den fører til.
Ukrainas antikorrupsjonsmyndighet har svartelistet den amerikanske matvaregiganten Mondelez fordi selskapet fortsetter sin virksomhet i Russland og dermed anses å bidra til den russiske krigskassa.
– Det sier seg selv at man må ta en slik påstand svært alvorlig. SvFF har siden krigens utbrudd på en rekke måter markert mot Russlands dypt urettferdige invasjonskrig i Ukraina, skriver Taube Rehnmark.
– Umiddelbart ved krigsutbruddet annonserte også forbundet at vi ikke vil spille mot Russland i en mulig sluttspillkamp, selv om det på det tidspunktet ville ha betydd at herrelandslaget hadde blitt ekskludert og gått glipp av VM.
Marabou, som er et av Mondelez sine merkevarer, har hatt en sponsoravtale med det svenske fotballforbundet i over 20 år. Den ble forlenget i 2021 med tre år.
(©NTB)