Menu
Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet mener det er stor fare for at norske flyselskaper ikke gir kundene medhold i saker om helt grunnleggende rettigheter. Foto: Berit Roald / NTB

Forbrukerrådet frykter for flypassasjerenes rettigheter

Forbrukerrådet advarer om at flypassasjerer risikerer å ikke få det de har krav på i klagesaker. – Situasjonen er prekær, sier direktør Inger Lise Blyverket.

Av NTB | 30.05.2023 14:28:50

Økonomi og næringsliv: – Situasjonen er så prekær at vi mener samferdselsministeren må på banen for å sikre flypassasjerenes forbrukerrettigheter, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Bakgrunnen er at nesten alle som har fått saken sin behandlet i Flyklagenemnda hittil i år, har fått medhold. Forbrukerrådet mener det tyder på at mange forbrukere i realiteten ikke får det de har krav på.

Når en flyreise blir kansellert eller forsinket, har passasjerene rettigheter. Passasjerene kan ha rett på nye billetter med neste fly, mat og drikke eller standardisert erstatning, opplyser Forbrukerrådet.

De har sendt et hastebrev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård med krav om at departementet engasjerer seg.

(©NTB)

Flere nyheter: