Hvor mange bompakker skal Karmøy ha?
Det er ventet dobbel debatt om bompenger i kommunestyremøtet i Karmøy den 22. mai.
Bompenger: Både bypakken og egen bompakke på Karmøy står til diskusjon i det neste kommunestyremøte på Karmøy.
Hva politikerne bestemmer vil uansett merkes av innbyggerne. Bypakken kommer tidligst høsten 2025, det kan bli to bompakker fra 2030.
Bernt Østnor er seniorrådgiver i Rogaland Fylkeskommune og har presentert gode forslag til oppgraderte veier for politikere i formannskap og kommunestyret.
Prisen for trafikantene er anslått å bli på mellom 18 og 42 kroner pr. passeringen i bompakken på Karmøy, alt etter hvilke alternativ som blir vedtatt. Maks betaling pr billist er på 30.000 kroner i måneden, i tillegg kommer betaling for kjøring gjennom Bypakken på fastlandssiden.
Bypakken
Politikerne har allerede sagt ja til prinsippet om ny Bypakke og har vedtatt å være en part i arbeidet. Dette betyr blant annet at ny Eikjevei, miljøgate på Norheim og utbedringer på Vormeldasveien og sør i Salhusveien kan realiseres.
Fire nye bomstasjonene vil bli plassert på fastlandssiden.
I tillegg skal Bypakken føre til ny Risøybro og oppgradert Karmsundsgate.
Det vil koste 14 kroner å kjøre gjennom denne Bypakken hver vei. Innkreving vil skje tidligst fra høsten 2025.
Bompakke 2
Samtidig skal ny bompakke på selve Karmøy behandles.
Det krever et strategivalg av politikerne;
* fortsette med plan om ny omkjøringsvei uten tunnel mellom Åkrehamn og Veakrossen,
* starte arbeid med et mindre inngripende tunnelalternativ eller utbedre dagens trase fra flyplasskrysset til Ådland.
Rogaland fylkeskommune har på eget initiativ laget et mulighetsscenario for sistnevnte strekning.
Dette blir en rimeligere løsning enn å bygge omkjøringsvei. Utbedring av dagens trasse vil avhjelpe trafikkavvikling i områder med mye bil og bedre forholdene for kollektiv og myke traffikanter.
Seks veialternativ på Karmøy
Innsigelse mot nordre del av omkjøringsvegen ligger fortsatt til behandling hos Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD). Departementet har krevd ytterligere utredninger før de kan realitetsbehandle saken.
Rogaland fylkeskommune har utarbeidet nye utredninger, som nå er sendt til kommunen og Statsforvalteren i Rogaland.
Det er utarbeidet i alt seks ulike alternativ for ny vei fra Åkra sør til Veakrossen. Fem av disse inkluderer tunnel eller miljøkulvert for bedre å hensynta sårbare naturområder.
Det er foretatt en samlet vurdering av økonomien for selve veibyggingen og konsekvenser for naturmangfold og miljø.
Rogaland Fylkeskommune peker på at alternativet for omkjøringsvei med lang tunnel under både Breiabakka og Kjærfjellet (680 meter) kommer best ut.
Prisen er kalkulert til totalt 3,4 milliarder kroner for strekningen Åkra Sør – Veakrossen.
Fylkeskommunen har lagt til grunn at 9 000 billister passerer bomringen på sør-Karmøy, og 18 000 billister på nord-Karmøy.
Dette er lavere enn det reelle antall bilpasseringen og forklares med timesregelen som gjør at billistene betaler kun for en passering i timen i samme bomring.
Utbedre dagens fylkesvei
Å utbedre eksisterende vei fra Helganes til Åkrehamn er et av alternativene som er presentert for politikerne i kommunestyret.
Dette vil gi dagens vei en fremtidsretta og høy standard, skriver fylkeskommunen.
Kjørebanen utvides, avkjørsler saneres og kryss utbedres ved å bygge rundkjøringer med god kapasitet.
Det er plan om sammenhengende sykkelvei med fortau og underganger for myke trafikanter og det bygges miljøgate i Åkrehamn sentrum.
Fra Veakrossen til Eidekrysset er det plan om ny linjeføring og ny bro over Brekke-elva.
Fra Bygnes nord til Håvik skal det utredes behov for fire-felts vei.
Håvik, Hydro og Gasscokrysset skal også oppgraderes.
Strekningen Åkra – Helganes har et prisestimat på 2,8 milliarder kroner. Ny vei fra Helganes til Åkra vil berøre mange eiendommer.