Connect with us

NTB

Nesten alle videregående skoler har nå restriksjoner for mobilbruk

96 prosent av landets videregående skoler har innført regler som begrenser elevenes bruk av mobiltelefon, mens 37 prosent har innført tilsvarende restriksjoner for smartklokker. 96 prosent av landets videregående skoler har innført regler som begrenser elevenes bruk av mobiltelefon, mens 37 prosent har innført tilsvarende restriksjoner for smartklokker.

Publisert

den

Nesten alle videregående skoler i Norge har nå innført regler mot tilgang til og bruk av mobiltelefon i videregående skole, og stadig flere forbyr også bruk av smartklokke i klasserommet, viser ny undersøkelse. Illustrasjonsfoto: AP / NTB

96 prosent av landets videregående skoler har innført regler som begrenser elevenes bruk av mobiltelefon, mens 37 prosent har innført tilsvarende restriksjoner for smartklokker.

Innenriks: For ett år siden var andelen henholdsvis 93 og 31 prosent, går det fram av Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2026.

Et flertall av skolelederne som har deltatt i undersøkelsen – 59 prosent – opplyser at restriksjonene innebærer at elevene må levere inn mobiltelefonene ved starten av hver undervisningsøkt.

28 prosent svarer at elevene får oppbevare mobiltelefonene i sekken i timen, og at de får tilgang til dem i pauser og friminutt.

Svært få skoleledere – bare 1 prosent – nekter elevene tilgang til mobiltelefonen gjennom hele dagen.

Annonse

Det er i tråd med Utdanningsdirektoratets veileder, som ikke anbefaler et slikt totalforbud.

Drøyt halvparten av skolelederne i undersøkelsen – 53 prosent – medgir at det i «noen grad» er utfordrende å håndheve restriksjonene på elevers tilgang til mobiltelefon og smartklokke.

5 prosent sier at det er svært utfordrende, mens 32 prosent sier at det i liten grad er utfordrende.

(©NTB)

Annonse
Live
Neste
Spilles
Forrige