NTB
Gransking avdekket over 150 spedbarnsdødsfall ved britisk sykehus
Mer enn 500 babyer og mødre ble utsatt for skade eller død på grunn av mangelfull behandling ved et britisk sykehus, ifølge ny rapport. Mer enn 500 babyer og mødre ble utsatt for skade eller død på grunn av mangelfull behandling ved et britisk sykehus, ifølge ny rapport.

Mer enn 500 babyer og mødre ble utsatt for skade eller død på grunn av mangelfull behandling ved et britisk sykehus, ifølge ny rapport.
Utenriks: Det var ved to fødeavdelinger drevet av Nottingham University Hospitals at minst 156 dødsfall blant spedbarn og seks dødsfall blant mødre fant sted.
Den uavhengige granskingen er historiens største granskning av fødselsomsorgen innen den offentlige helsetjenesten NHS. 2500 familier og 800 ansatte bidro til granskingen, som tar for seg perioden 2012 til 2025.
Rapporten ble presentert onsdag. Den kommer etter en rekke andre avsløringer de siste årene som har avdekket en krise i Englands svangerskaps- og fødselsomsorg.
Av spedbarna som døde, var 94 dødfødsler, mens 62 barn døde kort tid etter fødselen av ulike årsaker, blant annet oksygenmangel og sykehusinfeksjoner, ifølge en av forfatterne bak rapporten, jordmoren Donna Ockenden.
Helseminister James Murray beskriver rapportens funn som skremmende. Han sier at han er rystet over forsømmelsen, inkompetansen, rasismen, diskrimineringen og trakasseringen som så mange ble utsatt for.
Han lover en handlingsplan ved utgangen av året.
(©NTB)
