reklame for Haugesund Hudpleieklinikk
Menu
Med kjørefeltsignal på plass, skal det nå mye mer til for at det er nødvendig å stenge Byfjordtunnelen (bildet) og Mastrafjordtunnelen. Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen / Statens vegvesen

Kjørefeltsignaler tatt i bruk i Rennfast-tunnelene

Nytt system skal redusere kø og stengninger i Byfjord- og Mastrafjordtunnelen.

Av Egil M Solberg | 16.12.2025 12:34:55

Trafikk: De nye kjørefeltsignalene i Rennfast er nå satt i drift i Byfjordtunnelen og Mastrafjordtunnelen. Arbeidet startet i midten av juni, og anlegget tas i bruk fra i dag.

Med det nye systemet kan Vegtrafikksentralen fjernstyre rødt og grønt lys i tunnelene. Det gjør det mulig å holde ett eller to kjørefelt åpne ved mindre hendelser, i stedet for å stenge tunnelen helt. Målet er færre køer og mindre trafikale problemer.

Byfjordtunnelen har i snitt 11.500 kjøretøy i døgnet, hvorav 1.610 er tungtrafikk. I Mastrafjordtunnelen passerer rundt 9.650 kjøretøy daglig, med 1.607 tunge kjøretøy.

Statens vegvesen forventer at kjørefeltsignalene vil gi bedre trafikkflyt og økt trafikksikkerhet i begge tunnelene.

Flere nyheter: