Retterholt slår alarm: – TINE setter norske verdier på spill for billig transport
TINE får hard kritikk fra Norges Lastebileier-Forbund for å bruke utenlandske transportører til faste ruter i Norge. NLF mener samvirket utnytter kabotasjereglene og svekker norske arbeidsplasser.
Transport: TINE får kraftig kritikk fra Norges Lastebileier-Forbund (NLF) etter at samvirkegiganten har tatt i bruk et dansk transportselskap for faste innenlandsruter. Ifølge NLF innebærer dette en systematisk utnyttelse av kabotasjeregelverket og et alvorlig tillitsbrudd overfor både norske transportører og norske bønder.
– TINE har fine ord på papiret, men når det kommer til handling er det ikke så viktig, sier Reidar Retterholt, regionsjef i NLF for Agder og Rogaland til Radio Haugaland.
– Kabotasje satt i system
Retterholt forklarer at kabotasjereglene i utgangspunktet er svært strenge:
– Kabotasje er transport mellom steder i et annet land enn der transportøren hører hjemme. Det er ikke tillatt uten et spesielt grunnlag, sier han.
I EØS-området kan utenlandske transportører gjøre begrensede innenlandstransporter i forbindelse med en internasjonal last, inntil tre oppdrag i løpet av sju dager. Hensikten er å unngå tomkjøring, ikke å etablere faste ruter eller drive permanent virksomhet.
– Nå har TINE satt dette i system. Det er neppe ulovlig etter dagens regelverk, men etter vår mening etisk helt galt, og ikke i tråd med verdiene TINE selv skryter av, sier Retterholt.
Den omstridte transporten utføres av Intercargo Scandinavia AS, et dansk selskap hvor sjåførene hovedsakelig er ansatt i datterselskaper i Romania og Polen.
Frykter norske arbeidsplasser forsvinner
Konsekvensene for norske transportbedrifter kan bli store, advarer NLF.
– Dette betyr at norske transportører over tid vil miste mer og mer oppdrag til dem som kynisk utnytter regelverket, sier Retterholt.
Han peker på at TINE er helt avhengig av det han beskriver som kvalitetstransport, noe han mener norske sjåfører er best egnet til:
– Norske sjåfører som kjenner forholdene, særlig på vinterveier, er bedre skikket enn sjåfører som i praksis opererer fra Romania og Polen.
– Pris trumfer prinsipp
Retterholt reagerer kraftig på at TINE, som eies av norske bønder og profilerer seg på norsk kvalitet og norske arbeidsplasser, velger den billigste løsningen.
– Når TINE snakker pent om det norske, må det også gjelde transporten. Hvis deler av verdikjeden ikke anses viktig, bør TINE være ærlige om det. For oss fremstår dette som et verdivalg der pris går foran prinsipp.
Han mener saken svekker samvirkets troverdighet:
– For nå handler det ikke bare om melk. Det handler om tillit – og den er i ferd med å surne.
Ber om politiske endringer
NLF mener saken viser at kabotasjeregelverket må strammes inn.
– Når kabotasje brukes slik, som et fast system, er det tydelig at intensjonen bak regelverket ikke blir fulgt. Vi vil jobbe mot lovgiverne for å hindre at utenlandske aktører kan etablere permanent aktivitet under dekke av midlertidige kabotasjeturer, sier Retterholt.
– TINE viser ingen forståelse
Dialogen med TINE beskrives som lite konstruktiv.
– TINE har møtt oss, men viser overhodet ikke interesse eller forståelse for problemstillingen, sier han.
Han mener TINEs profilering som etisk og bærekraftig aktør står i sterkt kontrast til valgene de nå gjør.
– Det er pene ord som ikke er verdt papiret de er skrevet på.
Vil ta saken videre
Hvis TINE ikke endrer kurs, lover NLF en bred offensiv.
– Vi vil ta saken til lovgiverne, til styret i TINE og til eierne. Norske bønder bør ikke kunne leve med denne praksisen, avslutter Retterholt.








