Forsinkelser i byggingen av Fornebubanen og kostnadssprekk
Byggingen av Fornebubanen blir både mer langvarig og dyrere enn planlagt, opplyser selskapet.
Økonomi og næringsliv: – Vi vurderer nå hvordan forsinkelsen påvirker den samlede tidsplanen for prosjektet. Det vil bli vurdert om selve Fornebubanen fortsatt kan åpnes i 2029, mens ferdigstillelse av Fornebu stasjon og base blir utsatt med ett år, sier direktør for Fornebubanen, Irene Måsøval, i en pressemelding.
Forsinkelsen medfører økte kostnader, og at de vil gå over den økonomiske styringsrammen på 27,5 milliarder kroner.
Fornebubanen ber om at noe av prosjektets økonomiske reserver, usikkerhetsavsetning, kan benyttes.
Miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea (V) i Oslo sier at det er uheldig at arbeidet på Fornebu base er forsinket.
– Ingen ting er så effektivt som en T-bane, og vi er mange som gleder oss til å kunne ta banen helt fra Oslo til Fornebu. Nå skal Fornebubanen, Oslo og Akershus i fellesskap vurdere om vi kan sette deler av strekningen på Fornebu i drift senere enn resten av banen, sier hun til VG.
– Senest forrige uke bedyret byråd Vea og Fornebubanens direktør da de orienterte samferdsels- og miljøutvalget i Oslo bystyre at alt er i den skjønneste orden, og at både planlagt fremdrift og kostnadsbildet var uendret.
Hun vil vite hva som har endret seg så dramatisk på en uke og når fikk byråd Vea fikk den informasjonen.
– Høyre og Venstres fargerike løfter om bedre kostnadsstyring og kontroll viser seg å være like hule som tunnelen til Fornebubanen, skriver hun i en epost til NTB.
Forsinkelsen skyldes utfordringer i én kontrakt, der det er vanskeligheter med å følge produksjonsplanen som er avtalt, ifølge Måsøval.
Sirin Stav (MDG), leder for Samferdsels- og miljøutvalget, og tidligere byråd for samferdsel, reagerer kraftig på nyheten.
(©NTB)






