«Det norske marerittet» stenger ikke Formel 1-døren: – Ingenting er umulig
Dennis Hauger (22) skal inn i Indycar-sirkuset i USA neste sesong. Samtidig utelukker han ikke helt muligheten for å realisere drømmen som en gang brast.
Sport: For finnes det en vei fra Indycar til Formel 1, eller er det en blindvei?
– Det har skjedd at førere har gått fra Indycar til Formel 1, men det er sjeldent og mange år siden sist. Det har stort sett ikke gått så bra heller, forteller Viaplays motorsportekspert Atle Gulbrandsen til NTB.
Hauger kunngjorde nylig sin nye kontrakt og satsing i Indycar, USAs svar på Formel 1. Han blir en del av teamet til Dale Coyne Racing.
I 2021 vant Hauger Formel 3-mesterskapet. Deretter deltok han i Formel 2 i tre sesonger, men drømmen om Formel 1 ble aldri realisert. Er det fortsatt en mulighet?
– Det er nok en tynn mulighet for det. Ingenting er umulig, men nå er fokuset Indycar og å gjøre det bra. Uansett hvor veien går, gjelder det å gjøre det bra her og vise resultater der først uansett, sier Hauger selv til NTB.
– Det var kult. Det betyr at jeg gjør noe riktig når jeg kalles for det, så det klager jeg ikke på, smiler han.
Sammenlagtseieren i Indy NXT var sikret allerede før sesongens siste løp.
I Indycar-sirkuset skal det likevel mye til for nordmannen å bli et mareritt for samtlige konkurrenter med en gang.
– Det er det man håper på, men så handler det om å sette realistiske mål, sier Hauger.
– Målene er å bygge opp erfaring, lære så mye som mulig og jobbe hardt med teamet.
– Han må lære seg dette her. Han kjører ikke for et av de beste teamene, men jeg tror han har en god mulighet til å etablere seg og senere få sjansen for et toppteam, sier Gulbrandsen.
22-åringen vil få sine første Indycar-runder når det denne uken skal gjennomføres vintertesting på Mid-Ohio Sports Car Course.
I Indy NXT sist sesong herjet han med samtlige og fikk tidlig kallenavnet «The Norwegian Nightmare».
Haugers mål for sesongen er å bli «rookie of the year» – årets nykommer. Det får støtte av Viaplay-ekspert Gulbrandsen.
(©NTB)