LIVESENTER
Menu
Flere og flere elever i videregående skole får toppkarakter i kroppsøving. Forskere mener det skyldes usikkerhet hos lærere og uklare læreplaner. Foto: Thomas Brun / NTB

Hver tredje avgangselev fikk 6 i kroppsøving

Lærere blir usikre når de skal vurdere elever i kroppsøving, og karakterene blir stadig høyere, ifølge forsker. Forrige skoleår fikk hver tredje avgangselev 6.

Av NTB | 26.09.2025 10:07:57

Utdanning: Utviklingen de siste årene har vært høyere standpunktkarakterer i de fleste fellesfag, men den største økningen har funnet sted i kroppsøving, skriver Utdanningsnytt.

For 15 år siden fikk 9,2 prosent av avgangselevene i videregående skole toppkarakteren 6. Forrige skoleår hadde andelen økt til 34 prosent.

– De sier at de synes det er vanskelig å vite hvordan de skal vurdere elevene, sier Erlend Ellefsen Vinje, som har intervjuet kroppsøvingslærere i forbindelse med en forskningsstudie

Toppkarakteren gjenspeiler ikke at elevene er i bedre form enn før, ifølge lærerne.

– Nei. Dagens læreplan legger ikke opp til at fysisk form i seg selv skal være grunnlaget for vurdering, og lærerne selv peker på helt andre ting for å forklare, sier Vinje, som er dosent ved Universitetet i Sørøst-Norge og Oslo Met.

Vinje og Øystein Røynesdal fra NLA Høgskolen har ledet en gruppe som har undersøkt undervisning og samarbeid om læring i kroppsøving.

– De forteller at elevene ofte har urealistisk høye forventninger til hvilke karakterer de skal oppnå i faget. Og når læreplanen er så utydelig, ønsker ikke lærerne å gå i noen diskusjon om karakterbegrunnelser. I stedet ender mange med  «å gi etter for presset», sier han.

(©NTB)

Flere nyheter: