LIVESENTER
Menu
«The Colour of Paradise» av Gelawesh Waledkhani består av 3500 påfuglfjær og representerer historiene til de tusenvis av jesidikvinner som ble bortført av IS i 2014. Foto: Vegard Kleven / Norske billedkunstnere / Handout / NTB

Høstutstillingen: Dystopisk, alvorlig – og vakker

Det hviler alvor og dystopi over mange av verkene i Høstutstillingen – ikke uventet.

Av NTB | 06.09.2025 09:21:53

Vær: – Dystopisk, kaller juryen årets utstilling, som åpner lørdag for publikum i Kunstnernes Hus i Oslo.

Søknadene som kom inn om å få delta på årets Høstutstillingen, gjenspeilte tidsånden og en verden preget av folkemord, krig, menneskeskapte naturkatastrofer og sårbar ytringsfrihet.

Med Kachun Lays verk «Precious Fragments», en avrevet barnefot i gips og kalk, minnes publikum på det som skjer i Gaza. Andrea Gjestvangs «Soldatmoren, Kyiv 2024» er del av et prosjekt der hun undersøker og dokumenterer den ofte oversette hverdagskampen som utspiller seg i krigen i Ukraina.

– Ja, det er mye dystopi og elendighet som kunstnerne tar inn i verkene sine, men de er ikke nødvendigvis dystre å se på, sier Katrine Sviland, kommunikasjonsleder i Norske Billedkunstnere, som står bak Statens 138. kunstutstilling.

– Det er når man leser mer om hva det betyr, at det blir sterkt, sier Sviland.

For «The Colour of Paradise» viser til det viktigste symbolet i jesidienes religiøse kultur, påfuglengelen Melek Taus. Fjærene symboliserer historiene til jentene og kvinnene som ble bortført da IS angrep kurdiske yazidier i 2014 og utsatte dem for systematisk seksuelt slaveri.

Tusenvis er fortsatt savnet, andre kom tilbake, merket for livet.

Tittelen er rett og slett «It was a good Day for Cleaning Plastic Bags».

I andre verk merkes en åndelig eller spirituell innflytelse: Som Lisa Rytterlands keramiske amuletter inspirert av kristen kitchestetikk, og Jorunn Myklebust Syversen som med filmen «Norges Visjonære» vil belyse hvordan utallige frikirkelige menigheter misbruker sin posisjon ved å utnytte mennesker i sårbare situasjoner.

– Det er en glassmonter, som et slags akvarium, med naturtro lunger som puster. Det er forstyrrende å se på – og høre på, sier hun om Roderick Hietbrink (f. 1975 i Nederland) sitt «My Tired Lungs».

Når Høstutstillingen åpner dørene, er det også på plass det som beskrives som et omfattende program med performance, foredrag, filmvisninger og panelsamtaler. Juryen ønsker med dette at Høstutstillingen blir brukt som en møteplass mellom kunstnerne og publikum.

– Dette er vår måte å svare på det tydelige alvoret vi merker ved kunstnernes arbeider. Vi må finne måter å verne om fellesskapet og forsvare ytringsrommet med sjenerøsitet og omsorg, sier juryleder Hanan Benammar i en uttalelse.

* Alle kunstnere som bor i Norge, norske kunstnere bosatt i utlandet, samt kunstnere med annen tilknytning til Norge, kan søke

* Arrangeres av Norske Billedkunstnere (NBK), som organiserer profesjonelle bildekunstnere i Norge

* 2025-utgaven er nummer 138 i rekken og arrangeres 6. september til 12. oktober.

Som eksempel bruker Sviland det slående vakre og storslagne verket «The Colour of Paradise», der Gelawesh Waledkhani (f. 1982 i Kurdistan) i dagevis før utstillingsåpningen festet 3.500 påfuglfjær til veggen.

Andre verk tar for seg klimakrise på forskjellige måter, enten ved økologisk materialvalg eller – som Jorunn Irene Hanstvedt (f. 1956 på Karmøy), som brukte ull til å lage et nærmest fotografisk storverk av en kvinne som plukker plast i vannkanten.

– Det er noe interessant for alle, sier Sviland, som trekker fram et annet verk hun tror mange vil stoppe opp ved:

* Statens kunstutstilling, Høstutstillingen er en kunstnerjuryert gruppeutstilling basert på fri innsendelse

(©NTB)

Flere nyheter: