Dette har du krav på hvis ferien ikke går som planlagt
Flygelederstreik i Frankrike: Halvparten av oss aner ikke hva vi kan kreve hvis noe går galt på tur.
Ferie: Sommerens første streik i flybransjen er i gang.
– Reiseselskapet ditt har et stort ansvar hvis noe går galt med reisen du har bestilt. Og aktørene sparer mye penger på at du ikke har peiling. Samtidig får du en kjipere ferieopplevelse, sier fungerende reiseskadesjef i Frende Forsikring, Kathrine Kleppestø.
– Du må vite litt om hva du kan kreve og at du kan kreve det både når du er på ferie eller vente til du kommer hjem, sier hun.
I fjor meldte nordmenn inn mer enn 420 000 skader på reiseforsikringen din. De kostet mer enn tre milliarder kroner, en økning på 16 prosent fra året før. Tallene kommer fra Finans Norge.
I en ny undersøkelse fra Frende, sier 56 prosent at de ikke har peiling på hva de har krav på fra flyselskap, togselskap, reiseoperatør eller liknende når de er ute på eventyr. Undersøkelsen er gjennomført av Norstat.
Forsinket? Prøv dette
– Hvis ferieturen din blir rammet av kanselleringer, streik eller forsinkelser, er det selskapet du reiser med du skal forholde deg til. De har ansvar for reisen din. Derfor er det dem du skal kontakte først, og de som skal svare på hva de dekker og når du kan forvente å få reise videre, sier Kathrine Kleppestø.
Byrået eller selskapet du har bestilt hos skal tilby ny reise, mat, drikke eller overnatting hvis forsinkelsen er lang nok. Alternativt skal du få refundert reisen av dem. Streik er ikke dekket på reiseforsikringen.
– Hvis du ikke får dekket ekstrakostnaden forsinkelsen eller kanselleringen gir er det på tide å kontakte forsikringsselskapet ditt. Reiseforsikringer dekker overnatting og innhenting av reiseruten din hvis forsinkelsen skjedde på grunn av uvær eller teknisk feil og forsinkelsen er lang nok, sier den fungerende reiseskadesjefen.
Dukket ikke bagasjen din opp?
Hvis bagasjen din blir forsinket har reiseforsikringen en sum du kan handle for mens du venter, eller som hjelper deg med å komme i gang med ferien uten mer rot enn nødvendig.
– Husk å ta vare på alle kvitteringer for ting du kjøper på grunn av trøbbelet, sier Kleppestø og forteller at det meste av bagasje som ikke kommer fram dukker opp igjen. Hvis du aldri ser bagasjen igjen, kan du ha rett til å få den erstattet gjennom reiseforsikringen.
Hun råder alle som skal ut på tur om å sjekke info på nettsidene til flyplassen før avreise. Forbrukerrådet sine nettsider har også mye nyttig informasjon om hva du kan få hjelp med hvis noe skjer.
– Der finner du informasjon om hvilke rettigheter du har på akkurat din type reise, eller hva som skjer med pakkereiser eller hotellovernattinger, sier Kleppestø.
Reis lett og direkte
Ingen kan sikre seg mot flytrøbbel før de drar avgårde, men det er to ting du kan gjøre for å unngå å bli en del av kaoset som kan oppstå.
– Reis så lett som mulig. Ta med deg minst mulig og helst bare håndbagasje. Husk i hvert fall å pakke alt du virkelig trenger i håndbagasjen. Medisiner, pass, kort, penger, billetter, hotellreservasjoner, europeisk helsetrygdkort (Helfo-kortet) og reiseforsikringsbeviset ditt er gode tips til håndbagasjen. Mobillader og litt klær er også godt å ha tilgjengelig hvis det skjer noe uforutsett, sier hun.
– Det andre rådet er å unngå mellomlandinger i størst mulig grad. Jo flere stoppunkter du har på reisen, jo større er sannsynligheten for at du møter forsinkelser underveis, sier Kathrine Kleppestø i Frende Forsikring.