Menu
Schibsted-konsernets norske medievirksomheter har framgang i digitale inntekter til tross for tøffe tider i bransjen. Foto: Terje Pedersen / NTB

Schibsteds norske mediehus øker de digitale inntektene

Schibsteds norske mediehus har fremgang i digitale inntekter og lønnsomhet for 2024, til tross for et utfordrende marked.

Av NTB | 17.06.2025 12:54:00

Kultur og underholdning: Dette fremgår av årsregnskapene for selskapets norske medievirksomheter.

– Flere av selskapene viser positiv utvikling i et utfordrende marked – med sterk journalistikk, økte digitale inntekter og bedre økonomiske resultater, sier konsernsjef Siv Juvik Tveitnes i Schibsted i en pressemelding.

Nøkkeltall fra regnskapene inkluderer blant annet:

* VG oppnådde et driftsresultat på 6 millioner kroner, en forbedring fra fjorårets minus 1 million.

* Aftenposten økte driftsresultatet med 14,4 prosent til 140,1 millioner kroner.

* E24 reduserte sitt underskudd med over 9 millioner kroner.

* Podme AS økte driftsinntektene med 31 prosent og abonnementsbasen med 26 prosent.

Til tross for generell fremgang møter noen av mediehusene fortsatt utfordringer. Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad opplevde nedgang i driftsresultatene, hovedsakelig grunnet lavere annonseinntekter for de trykte utgavene.

Schibsted-sjefen påpeker at kostnadsprogrammet som ble igangsatt i 2022 fortsatt hadde effekt gjennom 2024, og bidro til å motvirke noe av effekten av lønns- og prisvekst i flere av selskapene.

(©NTB)

Flere nyheter: