Menu
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth kom mandag med nye dagligvaretiltak. Foto: Lise Åserud / NTB

Nye dagligvaretiltak: Regjeringen ber Forbrukertilsynet se på kjedenes fordelsprogrammer

Regjeringen gir Forbrukertilsynet i oppdrag å se på kjedenes fordelsprogrammer, som ett av flere nye dagligvaretiltak.

Av NTB | 19.05.2025 12:03:26

Økonomi og næringsliv: – Økte priser på mat er noe husholdningene merker på lommeboka hver eneste dag. Tøffere konkurranse i dagligvarebransjen vil kunne bidra til at vi forbrukere får bedre utvalg, og at prisveksten på mat går ned. Derfor vil regjeringen bedre konkurransen i bransjen gjennom flere nye tiltak, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Mandag la han og næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) fram nye tiltak som de mener kan bidra til lavere priser i dagligvarebransjen.

Det kommer blant annet som følge av at matvareprisene har gått mer opp enn den generelle prisstigningen de siste årene. I april var matvareprisene 3,1 prosent høyere enn for et år siden, mens den generelle prisveksten var på 2,5 prosent.

– Konkurransen er fremdeles ikke god nok for forbrukerne, sier Myrseth.

– Det er tilbudspriser som ender opp med å være annerledes enn de du betaler til slutt, sier Støre på en pressekonferanse mandag.

Regjeringen skriver i en pressemelding at mange forbrukere opplever at dagligvarekjedenes fordelsprogrammer forsterker forvirringen rundt priser.

– Regjeringen vil derfor både prioritere tilsyn med fordelsprogrammene og utrede hvordan de påvirker forbrukernes mulighet til å orientere seg i dagligvaremarkedet, skriver regjeringen.

– Regjeringen vil gi Forbrukertilsynet i oppdrag å snarest mulig å iverksette aktuelle tiltak, skriver de videre.

De mener også at verdikjeden for mat må bli mer åpen.

– Flere aktører i dagligvarebransjen har en komplisert selskapsstruktur, med store konsern og mange datterselskaper, og de kontrollerer flere ledd i verdikjeden. Dette gjør verdikjeden lite transparent, skriver regjeringen.

De vil nå undersøke om krav til regnskapsmessig og funksjonsmessig skille mellom leddene i dagligvarebransjen gir mer åpenhet og mer effektivt tilsyn.

Noe av det regjeringen nå går løs på, er dagligvarekjedenes fordelsprogrammer og bonuser. I dag har Norgesgruppen blant annet Trumf og kjedespesifikke fordelsprogrammer hos Kiwi og Meny, mens Rema 1000 og Coop også har sine programmer.

Regjeringen vurderer også tiltak mot at dagligvareaktørene skal kunne innføre konkurransevridende begrensninger i hverandres tilgang til egnede butikklokaler.

Flere nyheter: