LIVESENTER
Menu
En strekning på E16 mellom Stalheim og Gudvangen er Vegvesenets topprioritering de neste årene. Her fra en tung nedbørsdag i 2024. Foto: Terje Pedersen / NTB

Vestland, Finnmark og Rogaland topper Vegvesenets prioriteringsliste de neste årene

Strekningene E16 Hylland - Slæen i Vestland, rv. 94 Saragammen - Rypefjord i Finnmark og E39 Smiene - Harestad i Rogaland er Vegvesenets høyest prioriterte prosjekter.

Av NTB | 19.05.2025 10:32:56

Økonomi og næringsliv: – Øverst på lista er prosjekter som er ferdig planlagt med kvalitetssikrede kostnader, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding.

Til sammen 30 prosjekter er med i Vegvesenets portefølje av store utbyggingsprosjekt som de ønsker å prioritere de neste seks årene.

Listen som ble lagt fram mandag, har 29 prosjekter, da et av prosjektene (E45 Kløfta) er til behandling i Stortinget.

Seks av de sju øverst prioriterte prosjektene er allerede igangsatt eller har fått bindende løfter om finansiering, ifølge Vegvesenet.

– Modenhet er viktig for rangeringen. Det vil si at alle planprosesser og prosedyrer for kvalitetssikring er gjennomført. Vegvesenet prioriterer prosjekter der vi er sikre på at vi har funnet de beste økonomiske og tekniske løsninger, heter det i pressemeldingen.

Veistrekningen, som ligger mellom Aurland og Voss i Vestland, skal kortes ned med to kilometer.

Prosjektet har en kostnadsprognose på 2,6 milliarder kroner.

På rv. 94 Saragammen – Rypefjord planlegger Vegvesenet en tunnel og ny vei for å gjøre innfarten til Hammerfest, sykehuset og Melkøya mer trafikksikker og framkommelig.

Dette mener Vegvesenet at vil koste 1,1 milliarder kroner.

På E39 Smiene – Harestad er planen å binde sammen E39 Rogfast og Eiganestunnelen mot Stavanger sentrum. Veistrekningen planlegges som firefeltsvei med midtrekkverk og tre planskilte kryss.

Her er kostnadsprognosen på 4,7 milliarder kroner.

Planen er å få de prioriterte prosjektene gjennomført i løpet av perioden til nasjonal transportplan for 2025-2037.

– Ambisjonen er at prosjektene realiseres i løpet av 12-årsperioden, men det er avhengig av rammene i de årlige budsjettene, skriver Vegvesenet.

Men de 29 prosjektene som ble lagt fram i prioritert rekkefølge, er ikke de eneste Vegvesenet jobber med.

Gjennomføringsplanen for årene fram til 2030 består av 400 prosjekter i hele landet. Disse favner mindre utbedringer til prosjekter som koster inntil 1 milliard.

På E16 Hylland – Slæen, som er del av hovedfartsåren mellom Bergen og Oslo, er planen å bygge en 6,3 kilometer lang tunnel som skal erstatte to eldre tunneler i Stalheimskleivi.

Til sammen har hele prioriteringslisten et prisanslag på om lag 100 milliarder kroner.

Flere nyheter: