Matbutikker tjener godt på økte plastposepriser
Prisen på plastposene man får i butikker har de siste årene skutt i været. Forbrukerrådet mistenker at matbutikkene ser dette som en mulighet til å tjene penger.
Økonomi og næringsliv: – Kunden tror jo det er på grunn av miljøkravene at prisen øker, ikke at butikken også skal øke sine inntekter, sier fagdirektør i Forbrukerrådet, Olav Kasland, til Nettavisen.
Han viser til at posene koster drøyt 6 kroner hos de fleste dagligvarekjedene. Der har avgiften til Handelens miljøfond steget til 4 kroner, men også butikkene tar seg bedre betalt for posene.
I 2018 tok butikkene 30 øre selv for plastposene, ifølge tall Nettavisen har hentet inn. Nå er denne summen oppe i 1 krone og 40 øre.
– Hvis det er slik at de også øker fortjenesten sin på posesalget, framstår dette som griskflasjon. Det er en uting, sier fagdirektøren til avisen.
Men dagligvarekjedene går ikke med på at de tjener mer grunnet prisøkningen.
– Vår innkjøpspris på plastposer har økt betraktelig. Det er en myte at dagligvareaktørene tjener masse penger på salg av plastposer, sier Coops kommunikasjonsdirektør Harald Kristiansen.
Det støttes av Kiwi og Rema som også peker på svinn og økte priser i deres uttalelser.
(©NTB)