Lavpriskjedene dominerer dagligvaremarkedet
Coop, Norgesgruppen og Rema dominerer dagligvaremarkedet. Det går på bekostning av nærbutikkene og konkurransen i markedet. Rema har økt mest.
Økonomi og næringsliv: Konkurransetilsynet la fredag fram sin kartlegging av dagligvarebransjen for 2024.
Norgesgruppen har en markedsandel på 43,5 prosent, Coop 29,2 prosent, Rema 23,9 prosent, og Bunnpris 3,3 prosent.
Nordmenn handler rundt 95 prosent av maten sin fra én av de tre store kjedene.
Dersom det skal bli bedre konkurranse i dagligvaremarkedet, må etableringshindringene ned, understreker tilsynet.
Importvernet skal beskytte bøndene ved å utjevne kostnadsforskjellene mellom egen matproduksjon og produksjonen i de store eksportlandene. Men konsekvensen er at dette også skjermer leverandører og dagligvarekjeder mot konkurranse, ifølge tilsynet.
De mener endringer i importvernet må utredes for å gjøre lettere å etablere seg som konkurrent i det norske dagligvaremarkedet.
– Uten endringer i dette regelverket vil det være begrenset hvor store forandringer det er mulig å få til, heter det i rapporten.
Blant dagligvarekonsernene har Rema økt mest de fem siste årene, mens Norgesgruppen har hatt den største nedgangen.
Dagligvarekjedenes markedsandeler har likevel vært stabile over tid, og det er snakk om små endringer fra år til år.
Lavpriskjedene dominerer markedet. Kiwi er fortsatt den største kjeden etter å ha passert Rema i 2023. Extra har hatt den største veksten blant lavpriskjedene, men det skyldes delvis at flere Prix-butikker er omgjort til Extra-butikker.
Det er store regionale forskjeller. Norgesgruppen er størst nasjonalt, men har lavere markedsandeler i Midt- og Nord-Norge. Der er Coop sterkere.
I de 50 minst folkerike kommunene i landet har Coop nesten halvparten av omsetningen, mens Rema har minst.
De peker særlig på importvernet som en hindring.
Lavprisbutikkene til Coop, Norgesgruppen og Rema har alle økt omsetningen det siste året, og samlet er økningen på 4,8 prosentpoeng. Veksten har gått på bekostning av nærbutikker og butikker med et bredere utvalg, ifølge Konkurransetilsynet.
Det nasjonale dagligvaremarkedet består av omtrent 4000 enkeltbutikker.
(©NTB)