reklame for Haugesund Hudpleieklinikk
Menu
HISTORIE: Det var Egil Kristoffer Solberg som startet Radio Haugaland i 1985. Dette bildet er tatt på Mongstad. Radioselskapet produserte i mange år også informasjonsvideo for industrien (1983-1997). FOTO: Radio Haugaland.

Radio Haugaland fyller 40 år – fra pionér til digital suksess

I 2025 markerer Radio Haugaland 40 år som lokalradio. Fra å dele sendetid på en felles frekvens i 1985 til å bli en teknologisk ledestjerne i norsk lokalradio, har utviklingen vært stor.

Av Egil M Solberg | 10.02.2025 10:55:36

Lokalradio: I dag er Radio Haugaland en av de største lokalradioene i sitt område, med både høy lytting og en sterk digital tilstedeværelse.

Fra delt sendetid til egen frekvens

Radio Haugaland ble startet av AOF Haugaland med Egil Kristoffer Solberg som daglig leder og redaktør. Den første sendingen gikk på lufta 30. januar 1985 klokken 17.00.

På denne tiden måtte alle lokalradioene dele samme frekvens og sendetid. Dette endret seg i 1997 da Radio Haugaland fikk sitt eget sendernett på 105,6 MHz fra Steinsfjellet. Samtidig skilte kanalen lag med Radio 102 og fikk sin egen identitet.

Egil Martin Solberg, sønn av Egil Kristoffer Solberg, overtok i 1997 ansvaret for driften av lokalradioen.

Teknologisk pionér

Radio Haugaland har gjennom hele sin historie vært tidlig ute med ny teknologi. I 1997 ble de først i distriktet med RDS-tekst, slik at lytterne kunne se «HAUGALND» i radioens display. Året etter, i 1998, ble de landets første lokalradio med nettradio. Dette var på en tid da internett fortsatt var i sin spede begynnelse.

I 2001 betalte Radio Haugaland et sekssifret beløp for å overta dekningen av fotballkampene til FK Haugesund fra denne sesongen. Sendingene revolusjonerte dekningen med ny teknologi og studiolyd med full redaksjon og atmosfære på kampene. Avtalen med klubben løp i fire år, ut 2004. Suksessen med sendingene fra Radio Haugaland, gjorde at klubben økte kravet for radiorettighetene til et syvsifret beløp. Suksessen med dekningen fra Radio Haugaland er således helt uten sidestykke i norsk radiohistorie.

I 2002 fikk Radio Haugaland døgnkontinuerlige sendinger. Tidligere delte de sendetid med Radio Vestland, men da denne kanalen ble lagt ned, tok Radio Haugaland over hele sendeflaten. Samme år vant radioen også prisen for landets beste nettside for en lokalradio.

Vekst og utvikling

Fra 2003 til 2006 opplevde Radio Haugaland sterk vekst. De ble utnevnt til «Gaselle-bedrift» av Dagens Næringsliv tre år på rad. Kanalen utvidet sendernettet til seks FM-sendere.

Samtidig satset kanalen på TV-produksjon og samarbeidet med TV Haugaland om å lage Frokost-TV mellom 2004 og 2006.

Radio Haugaland sto også bak talentkonkurransen Talent Haugaland, hvor vinnere fikk dra til London for videre utvikling.

Først på DAB

Radio Haugaland var igjen tidlig ute med ny teknologi da de i 2006 ble den første lokalradioen i landet på DAB.

I 2012 startet de utbygging av et eget DAB+-nettverk, og i dag har de 38 sendere som dekker store deler av landet, med hovedfokus på Vestlandet og Østlandet.

I 2013 vant Radio Haugaland en nasjonal pris for beste sosiale medieplattform for Facebook-siden Aktuelt Haugalandet.

Senere, i 2020, startet Radio Haugaland konseptet Bingokanalen, som i dag er landets største radiobingo både på radio og web-TV.

En unik økonomisk modell

Radio Haugaland har klart å oppnå økonomisk suksess ved å satse på egen teknologi i stedet for å leie tjenester fra eksterne leverandører. Dette har gitt lavere kostnader og større kontroll over driften.

Selskapet har hatt en svært positiv økonomisk utvikling de siste ti årene og står nå som den sterkeste aktørene i sitt marked, med virksomhet i store deler av landet.

Etter 40 år i et stadig skiftende medielandskap har Radio Haugaland bevist at selskapet kan tilpasse seg ny teknologi og forbrukervaner. Radioen står stadig sterkere og er klare for å møte fremtidens utfordringer, som ingen andre.

Flere nyheter: