reklame for smiaa
Menu
På grunn av smittevernhensyn var det lange køer utenfor en rekke butikker under årets Black Friday. Her fra kjøpesenteret Oslo City i Oslo. Foto: Heiko Junge / NTB

Virke: Rekordsterk Black Week

Årets Black Week ble rekordhøy, men selve Black Friday gikk kraftig ned. – Nordmenn flest tok ansvar og spredde handlingen utover tilbudsuken, sier Virke.

Av NTB | 04.12.2020 09:23:15

Økonomi og næringsliv: Butikkomsetningen i kjøpesentrene i løpet av Black Week økte med nær ni prosent i år sammenlignet med i fjor.

Samtidig opplevde butikkene en nedgang på nær 30 prosent på selve Black Friday.

– Utviklingen fra Black Friday til Black Week har skjedd over mange år, men det kan se ut som at den er forsterket av smittevernsomsynene i år. Resultatene for Black Week og de første fire ukene i november er sterke, og viser at nordmenn ikke lar pandemien stoppe julehandlingen, sier direktør Harald Jachwitz Andersen i Virke Handel.

Det var spesielt butikker som selger mat og drikke, samt produkter til hus og hjem som gjorde det sterkest i løpet av årets Black Week. I kles-, sko- og veskebutikkene falt omsetningen med over 16 prosent.

(©NTB)

Flere nyheter: