Virke: Rekordsterk Black Week
Årets Black Week ble rekordhøy, men selve Black Friday gikk kraftig ned. – Nordmenn flest tok ansvar og spredde handlingen utover tilbudsuken, sier Virke.
Økonomi og næringsliv: Butikkomsetningen i kjøpesentrene i løpet av Black Week økte med nær ni prosent i år sammenlignet med i fjor.
Samtidig opplevde butikkene en nedgang på nær 30 prosent på selve Black Friday.
– Utviklingen fra Black Friday til Black Week har skjedd over mange år, men det kan se ut som at den er forsterket av smittevernsomsynene i år. Resultatene for Black Week og de første fire ukene i november er sterke, og viser at nordmenn ikke lar pandemien stoppe julehandlingen, sier direktør Harald Jachwitz Andersen i Virke Handel.
Det var spesielt butikker som selger mat og drikke, samt produkter til hus og hjem som gjorde det sterkest i løpet av årets Black Week. I kles-, sko- og veskebutikkene falt omsetningen med over 16 prosent.
(©NTB)