
Vegvesenet varsler gjennomgang av rutiner etter brukollapsen på Tretten
Sju av ni kontrollerte trebruer har ikke god nok bæreevne. Nå varsler Statens vegvesen en grundig gjennomgang av regelverk og rutiner for bygging av trebruer.
Ulykker og naturkatastrofer: I alt 14 fagverksbruer i tre ble stengt og kontrollert etter brukollapsen på Tretten i august.
Nå har alle de 14 bruene som ble stengt, gjennomgått spesialinspeksjoner. Totalt er det funnet feil som krever forsterkninger før full gjenåpning på sju av bruene.
– Gjennomgangen så langt har avdekket ulike avvik knyttet til prosjektering og utførelse for flere av bruene, sier avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen i en pressemelding.
I påvente av dette vil ingen nye trebruer av denne typen bli godkjent av Vegdirektoratet. Den nye brua over Tunna på riksvei 3 nord for Tynset var opprinnelig planlagt som trebru. Men forrige uke kunne Vegvesenet opplyse om at Tretten-ulykken har satt en stopper for disse planene, skriver Teknisk Ukeblad.
Flisa (Åsnes), Sundbyveien (Eidsvoll), Sletta (Eidsvoll), Bliksland (Indre Østfold) og Skubbersenga (Eidskog) må holdes stengt i påvente av forsterkningstiltak.
For skogsvei-bruene på det kommunale veinettet pågår det fortsatt arbeid med kontrollberegninger. Dette gjelder Statsrådveien bru, Fjell-Leet bru og Blakkesrud bru (alle Eidsvoll), Majorplassen bru (Kongsberg) og Skytebanen bru over E6 (Grane).
Karbø sier de nå går gjennom rapportene for å oppsummere funnene og hva de vil ha å si for framtidig regelverk og bruk av slike bruer – og at endelige konklusjoner ikke kan tas før Statens havarikommisjon har konkludert om årsaken til brukollapsen på Tretten.
Bruene Moumbekken (Fredrikstad) og Tveit (Vang i Valdres) er åpnet for ordinær trafikk, mens Norsenga (Kongsvinger) og Evenstad (Stor-Elvdal) er åpnet med redusert belastning.
(©NTB)