fbpx
Menu
Det er lys i tunnelen for Rogfast. FOTO: Statens Vegvesen

Utbyggingen av Rogfast sikres

Staten øker sin andel i Rogfast-prosjektet med 3,9 milliarder kroner. Det sikrer finansieringen av tunnelene under Boknafjorden.

Av Egil M Solberg | 20.11.2020 13:16:01

Rogfast: Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har gjennomgått og klargjort grunnlaget for å kunne gå videre med prosjektet som ble stanset i fjor, skriver Haugesunds Avis.

– Dette var sent, men nå skal vi løse dette gjennom Stortinget. Med et fremoverlent Statens Vegvesen kan vi være igang igjen allerede i løpet av våren, sier stortingsrepresentant Terje Halleland (FrP) til Radio Haugaland.

Halleland er den stortingsrepresentanten fra Rogaland som har jobbet mest med saken og bidratt til å fremme flere forslag for å få fortgang i byggingen.

– Dette er et svært viktigste byggeprosjektet for vår region, påpeker Halleland.

I Statens vegvesen er de også entusiastiske.

– Dette er en gledens dag for veldig mange. Et av de mest nyttige vegprosjektene kan nå realiseres og vi har en organisasjon som er topp motivert for å gå på dette igjen. Nå gleder vi oss veldig til å komme i gang, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i en kommentar på egne nettsider.

Da Vegvesenet informerte om prosjektet i vår, ble det lagt fram tall som viste at utbyggingen ville koste 25 milliarder kroner. Det sprengte budsjettet med 6,4 milliarder kroner.

Etter den tid har departementet jobbet med saken som nå oversendes Stortinget for videre behandling.

Der gjøres det klart at staten øker sin andel med 3,9 milliarder kroner. Dermed blir det statlige bidraget i prosjektet på 40 prosent. Den samlede summen på prosjektet er dermed beregnet til 24,8 milliarder kroner.

– Dette har vi ventet på, og dagen i dag er en ny milepæl for oss som jobber på prosjektet, sier prosjektleder Tor Geir Espedal ifølge avisa.

Den første kontrakten som nå er klar til utlysning er veg og tunnel opp til Kvitsøy. Det skal bygges 2 kilometer med veg og 3,5 kilometer med tunnel.

– Planen er å lyse ut tre kontrakter i 2021 og de to siste i 2022, sier en glad prosjektleder.

Hør intervjuet med Terje Halleland

Flere nyheter: